لباس های نخی

لباس های نخی

همیشه به ما توصیه شده و شنیده ایم  : از مناسب ترین لباس ها برای فصول گرم یا آب و هوای خشک و مرطوب لباس های نخی است  . همین طور بهترین لباس زیر زنانه و مردانه  ، برای استفاده طولانی مدت و روزمره  لباس زیر نخی توصیه شده و می شود. بنابراین ما هم تصمیم گرفتیم . برای آشنایی بیشتر خوانندگان گرامی خود ،  با  پارچه نخ ، انواع  پارچه نخی ، مزایای لباس های نخی و نحوه شست و شو لباس های نخی  این مطلب را آماده کنیم  . و در اختیار شما قرار دهیم . و امید آن را داریم که  مورد استقبال  و استفاده شما دوست عزیز قرار بگیرد .

پارچه نخی چیست ؟

پارچه نخی  ، همان پارچه پنبه ای است . که در حالت عامیانه به آن پارچه نخی گفته می شود . به عبارت دیگر پارچه نخی از الیاف طبیعی مانند نخ ، پنبه ، کتان ، پیله کرم ابریشم و  ….  تهیه و ساخته می شود  . پارچه با الیاف طبیعی می تواند ماهیت گیاهی و یا ماهیت حیوانی داشته باشد . یعنی اگر در ساخت  پارچه با الیاف طبیعی از گیاهان استفاده شده باشد . منبع گیاهی داشته . و اگر در تهیه پارچه نخی از منبع مانند پوست یا موی حیوانات استفاده شده باشد . منبع یا ماهیت حیوانی دارد .

همین طور پارچه نخی هادی حرارت بوده .  بنابراین از مناسب ترین پارچه ها برای لباس های تابستانی و استفاده در فصول گرم سال  است .

الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی را بهتر بشناسیم .

تعریفی از پارچه می تواند :

به لایه ای انعطاف پذیر از الیاف مصنوعی و یا الیاف طبیعی که در هم تنیده و بافته شده اند . و دارای استحکام و مقاومت در بافت هستند . پارچه گفته می شود .

به عبارتی هم می توان گفت :  پارچه ها  به دو دسته پارچه با الیاف طبیعی و پارچه با  الیاف مصنوعی تقسیم می شوند . گاهی هم در بافت پارچه ها برای برطرف کردن نواقص الیاف طبیعی و مصنوعی ، ترکیبی از دو الیاف استفاده می شود .

الیاف مصنوعی را بشناسیم .

الیاف مصنوعی شامل ریون، نایلون و پلی استر  و …..هستند . این الیاف دارای مقاومت و دوام خوبی هستند . اما با توجه به تحقیقات انجام شده ،  الیاف مصنوعی معمولا از دو ماده ی اساسی تفلون و فرمالدئید تهیه می شوند . که برای بدن مضر بوده و امکان ابتلا به سرطان را افزایش می دهند . بنابراین استفاده از لباس هایی با الیاف مصنوعی که تماس مستقیم با بدن دارند . مانند انواع لباس زیر ، برای طولانی مدت توصیه نمی شود . اما به دلیل قابلیت کشسانی خوب ، قیمت مناسب ، دوام و مقاومت بالا ، حفظ گرمای بدن  و ویژگی ها دیگر الیاف مصنوعی در صنعت پوشاک موارد استفاده زیادی دارند .

الیاف طبیعی  را بشناسیم .

الیاف طبیعی مانند نخ ،  پنبه  ،  کتان  از منبع طبیعی جانوری یا گیاهی  تهیه می شوند . که برای تولید انواع لباس نخی به کار گرفته می شوند. با توجه به منبع طبیعی این الیاف ، لباس های نخی حساسیت زا نبوده  بنابراین انتخاب انواع لباس زیر از جنس الیاف طبیعی یا نخی برای استفاده روزمره و چندین ساعت بسیار مناسب و ایده آل است .

با خصوصیات مهم و بارز پارچه با  الیاف نخی و طبیعی و لباس های نخی آشنا شویم .

ویژگی های لباس با پارچه های نخی

1 – الیاف نخی رطوبت را در خود جذب کرده ولی آب را در خود نگاه نمی دارند . و به سرعت آن را تبخیر می کنند .به همبن دلیل  لباس های نخی خنک بوده و مناسب استفاده در فصول گرم سال مانند بهار و تابستان  می باشند. زیرا با توجه به این که پارچه های نخی هادی حرارت هستند . می توانند  به سرعت حرارت و گرما  را از خود دفع کنند . و باعث خنکی بدن شوند .

2 – الیاف نخی به دلیل ماهیت طبیعی خود ،  فاقد هر گونه  رنگ و مواد شیمیایی و مضر برای پوست بدن هستند .به همین دلیل لباس های نخی حساسیت زا نیستند. و پوست را تحریک نمی کنند. بنابراین مناسب استفاده در لباس هایی هستند که با پوست تماس مستقیم دارند .

3 – الیاف نخی و طبیعی به راحتی قابل شست و شو هستند .و لکه های روی این الیاف به آسانی قابل پاک شدن است . هم چنین  پارچه های نخی به دلیل این که قابلیت تنفسی بالا دارند . و همین طور هادی حرارت هستند . رطوبت را به سرعت با حرارت به بخار تبدیل کرده و سریع هم خشک می شوند.

4 – با توجه به سه  ویژگی مهم الیاف طبیعی : اول ،  الیاف نخی حساسیت زا نیستند . و دوم ،  لک ها روی الیاف طبیعی  ،  به راحتی پاک می شود . و سوم ، پارچه های نخی به سرعت خشک می شوند . انتخاب و استفاده از  جوراب  های نخی ، شورت های نخی و انواع لباس نخی برای کودکان گزینه بسیار مناسب هم برای راحتی کار مادران و هم برای آسایش و لذت کودکان است .

5 – با توجه به این که محیط های مرطوب برای رشد و نمو انواع  قارچ ها و باکتری ها بسیار مناسب هستند  . و از طرف دیگر  الیاف نخی قابلیت بالایی در جذب رطوبت و خشک نگاه داشتن پوست بدن را  دارند . بنابراین استفاده از انواع لباس زیر نخی  و انواع لباس راحتی نخی ، جوراب های نخی ، یا به عبارت دیگر هر نوع لباسی که با پوست شما تماس مستقیم دارد .  می تواند پوست بدن را در برابر بسیاری از  بیماری های قارچی و پوستی محافظت کند .

6 – با توجه به این ویژگی که الیاف نخی حساسیت زا نیستند . برای  افرادی که با مشکلات پوستی مانند خشکی پوست ، اگزما ، پسوریازیس ، انواع  آلرژی و حساسیت های پوستی و …. درگیر هستند . انتخاب و استفاده از  لباس های نخی بهترین گزینه برای رفع مشکلات پوستی و جلوگیری از بروز  عوارضی مانند  خارش ، قرمزی ، سوزش و … پوست می باشد .

7 – الیاف طبیعی یا  نخی بسیار با دوام و مقاوم  در برابر شست و شو و همین طور سایش هستند .با توجه به این که شورت ها از جمله لباس هایی هستند . که باید به طور مرتب تعویض و شست و شو شوند . این ویژگی ،  استفاده از شورت های نخی را برای حفظ بهداشت بیشتر بسیار کارآمد و مفید کرده است .

8 –از آن جا که  لباس ها با پارچه نخی بسیار سبک و لطیف هستند . و جریان هوا در آن ها به خوبی گردش می کند .همین طور وجود طرح های مختلف ساده ، گل دار ، و …. و رنگ های متنوع و شاد در پارچه های نخی باعث شده که استفاده از انواع لباس های نخی مانند  انواع پیراهن های نخی ، بلوز و شلوار های نخی و … برای مناطقی با  آب و هوای  گرم ، مرطوب و خشک گزینه راحت و  مناسبی  باشند .

با تعدادی از انواع  پارچه های نخی آشنا شویم .

انواع پارچه های نخی

پارچه کتان : پارچه کتان با ماهیت گیاهی از گیاه کتان تهیه و ساخته می شود .و با توجه به این که قابلیت تنفسی خوب دارد . و گردش هوا در آن به راحتی انجام می شود . لباس ها با پارچه کتان مناسب استفاده در فصل بهار و تابستان است .

پارچه ویسکوز : پارچه ویسکوز بر پایه الیاف طبیعی مانند پنبه ، لینن با ماهیت گیاهی تهیه و ساخته می شوند .این پارچه ها بسیار لطیف ، نرم و سبک هستند .

پارچه چیت : تراکم تار و پود در این نوع پارچه کم است . و به دلیل راحتی زیاد و خنکی مناسب استفاده در  لباس راحتی مردانه و زنانه می باشد .

پارچه ابریشم : از جمله پارچه های گران قیمتی است . که طی فرایندی از پیله ابریشم  تهیه و ساخته می شود .پارچه ابریشم بسیار لطیف بوده و در تهیه انواع لباس زیر و  لباس های خواب هم کابرد دارد .

پارچه جیر : نوعی چرم مخملی نازک است . که طی فرایندی از پوست بز ، گوزن ، گوسفند و گوساله تهیه می شود .

چرم طبیعی : طی فرایند دباغی از پوست حیواناتی مانند گاو ، بز ، مار و غیره  به دست می آید . با توجه به حفظ گرما در پارچه چرم و لطافت آن ، برای استفاده در لباس های زمستانی کاربرد دارد .گاهی از چرم برای استفاده موقت در تولید انواع لباس زیر فانتزی  و افزایش جذابیت در آن ،  هم استفاده می شود .

پارچه پشمی : پارچه پشمی از الیاف طبیعی و منبع حیوان را دارد . این پارچه ها از مو یا پشم حیوانات مانند  بز ، گوسفند ، خرگوش و …. تهیه و بافته می شوند . پارچه های پشمی به دلیل قابلیت حفظ گرما در تولید لباس های زمستانی کاربرد دارند .

روش هایی برای  تشخیص لباس هایی با الیاف طبیعی ونخی از لباس ها با الیاف مصنوعی

یکی از ساده ترین راه ها برای فهمیدن این که جنس  لباس  شما نخی است . یا پلاستیک این است  . که  تکه ای کوچک از پارچه را جدا کرده و بسوزانید . اگر نخ جمع شد و دود سیاه از آن بلند شد . الیاف به کار رفته در پارچه ،  مصنوعی و پلاستیک است . اما اگر نخ در اثر سوختن پودر شد . و دود حاصل از آن هم سفید بود .الیاف به کار رفته در  پارچه لباس انتخابی شما ، حتما نخ است .

همین طور پارچه هایی مانند کتان ، ویسکوز  که ماهیت گیاهی دارند . در هنگام سوختن بویی مانند سوختن کاغذ یا چوب را ایجاد می کنند . که نسبت به بوی سوختن پلاستیک کاملا واضح و قابل تشخیص است .

یکی دیگر از راه ها برای تشخیص لباس های نخی ویژگی مات بودن پارچه های نخی نسبت به الیاف مصنوعی است .پارچه ها با الیاف طبیعی براقیت پارچه ها با الیاف مصنوعی را ندارند .

البته ا روش های تخصصی دیگری هم برای تشخیص الیاف پارچه وجود دارند  . که امکان استفاده از آن ها نیازمند کسب تجربه و گذر زمان است . که در این مطلب نمی گنجد .

با نحوه شست و شو و نگهداری انواع لباس های نخی آشنا شویم .

نحوه شست و شو لباس های نخی

1 – در شست و شوی لباس های نخی یا پنبه ای از آب سرد یا آب حداکثر تا دمای 30 درجه سانتی گراد استفاده کنید . استفاده از آب داغ در شست و شو لباس های نخی به دلیل آسیب به بافت پارچه ممنوع است.

2 – یکی از معایب پارچه های نخی چروک شدن آن ها است . بنابراین برای خلاصی از این عیب پیشنهاد می شود . بعد از شست و شو لباس نخی ، قبل از آن که آن را برای خشک شدن قرار دهید . چند بار لباس را تکان دهید . همین طور اگر باز لباس شما بعد از شست و شو چروک بود . دل زده نشوید . چرا که یک اتوکشی ساده لباس نخی شما را مثل روز اول نرم و صاف می کند .

3 – برای شست و شو لباس های نخی از پودرهای آنزیم دار استفاده نکنید . چرا که پودرهای آنزیم دار برای لباس های نخی مانند مواد سفید کننده مثل وایتکس عمل می کند . و رنگ لباس شما را از بین می برد .

4- برای افزایش عمر لباس نخی و دوام بیشتر سعی کنید . لباس های نخی خود را با دست بشویید . و از ماشین لباس شویی استفاده نکنید . اما اگر شستن لباس با دست برای شما مقدور نیست . حتما برای شست و شوی لباس های نخی درجه ماشین لباس شویی را مناسب برای لباس های نخی قرار دهید .

5 – در شست و شوی لباس های نخی هرگز از خشک کن استفاده نکنید . زیرا لباس های نخی بافت نرم و ظریفی دارند . که استفاده از خشک کن علاوه بر چروک شدن زیاد آن ها به بافت پارچه نیز آسیب می رساند. و عمر لباس شما را کوتاه می کند .

و در آخر برای حفظ بهداشت و سلامت به خانم ها توصیه می شود . در  شست و شو انواع لباس زیر از ماشین لباس شویی استفاده نکنید . و لباس زیر خود را با دست بشویید . و مناسب است برای حفظ بیشتر بهداشت ،  بعد از شست و شو شورت ها را اتو کنید .تا حرارت لباس زیر شما را میکروب زدایی کند .

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدول اندازه گیری سایز استاندارد

جدول اندازه گیری سایز سوتین برند بارون کاپ B
اندازه روی سینه اندازه زیر سینه سایز
86-88 cm 68-72 cm 75
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 80
94-96 cm 78-82 cm
96-98 cm 78-82 cm 85
99-101 cm 83-87 cm
101-103 cm 83-87 cm 90
104-106 cm 88-92 cm
جدول اندازه گیری سایز سوتین اسفنجی
اندازه روی سینه (سانتی‌متر) اندازه زیر سینه (سانتی‌متر) سایز
82-84 cm 64-67 cm 75
84-86 cm 68-72 cm
86-88 cm 68-72 cm 80
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 85
94-96 cm 78-82 cm
سایز استاندارد دور کمر(CM) دور باسن(CM)
S ۶۴ تا ۷۴ ۹۱ تا ۹۸
M ۷۴ تا ۸۱ ۹۸ تا ۱۰۵
L ۸۱ تا ۸۸ ۱۰۵ تا ۱۱۲
XL ۸۸ تا ۹۸ ۱۱۲ تا ۱۲۰
2XL ۹۸ تا ۱۰۸ ۱۲۰ تا ۱۲۸
3XL ۱۰۸ تا ۱۱۸ ۱۲۸ تا ۱۳۶
 
جدول سایزبندی گن ساعت شنی
اندازه دور کمر ( چهار یا پنج انگشت بالای ناف) سایزبندی
60 – 65 cms XS
65 – 70 cms S
70 – 75 cms M
75 – 80 cms L
80 – 85 cms XL
85 – 90 cms XXL
90 – 95 cm XXXL

جدول اندازه گیری سایز استاندارد

جدول اندازه گیری سایز سوتین برند بارون کاپ B
اندازه روی سینه اندازه زیر سینه سایز
86-88 cm 68-72 cm 75
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 80
94-96 cm 78-82 cm
96-98 cm 78-82 cm 85
99-101 cm 83-87 cm
101-103 cm 83-87 cm 90
104-106 cm 88-92 cm
جدول اندازه گیری سایز سوتین اسفنجی
اندازه روی سینه (سانتی‌متر) اندازه زیر سینه (سانتی‌متر) سایز
82-84 cm 64-67 cm 75
84-86 cm 68-72 cm
86-88 cm 68-72 cm 80
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 85
94-96 cm 78-82 cm
سایز استاندارد دور کمر(CM) دور باسن(CM)
S ۶۴ تا ۷۴ ۹۱ تا ۹۸
M ۷۴ تا ۸۱ ۹۸ تا ۱۰۵
L ۸۱ تا ۸۸ ۱۰۵ تا ۱۱۲
XL ۸۸ تا ۹۸ ۱۱۲ تا ۱۲۰
2XL ۹۸ تا ۱۰۸ ۱۲۰ تا ۱۲۸
3XL ۱۰۸ تا ۱۱۸ ۱۲۸ تا ۱۳۶
 
جدول سایزبندی گن ساعت شنی
اندازه دور کمر ( چهار یا پنج انگشت بالای ناف) سایزبندی
60 – 65 cms XS
65 – 70 cms S
70 – 75 cms M
75 – 80 cms L
80 – 85 cms XL
85 – 90 cms XXL
90 – 95 cm XXXL