آشنایی با ماساژهایی جهت تسکین درد های ناشی از سردرد ها

آشنایی با ماساژهایی جهت تسکین درد های ناشی از سردرد ها

سردردها یکی از شایع ترین مشکلات در سراسر جهان است و غالب افراد با آن سر و کار دارند. گاهی دردهای ناشی از سردرد آن قدر زیاد است که علاوه بر  آزردگی ناشی از درد،  باعث کلافه شدن، بهم ریختگی، بی حوصلگی و عوارض بسیار دیگر در  افراد مبتلا  می شوند؛ تا جایی که  بر کیفیت زندگی، کار و روابط  ما نیز تاثیر منفی می گذارند.

سردردها عوامل بسیار زیادی دارند .گاهی عامل این سردردها از غم یا کار شدید و مشکلات زندگی ایجاد می شوند. گاهی هم مشکلات جوامع صنعتی مانند شلوغی ها، آلودگی های  هوا، آلودگی های صوتی، نحوه تغذیه، استرس ها و اضطراب ها  و بسیاری موارد دیگر باعث ایجاد و  تشدید درد های ناشی از سردرد می شود.

به طور کلی غالب سردردها را می توان به سه دسته سردرد های خوشه ای، سردرد های  تنشی و سردرد های میگرنی تقسیم بندی کرد.

سردردهای تنشی

سردرد های تنشی: این گونه از سردردها بیشتر مربوط به مشکلات یا گرفتگی های  ماهیچه ای صورت و گردن است  که عواملی مانند استرس، خستگی، ناراحتی، نور زیاد، صداهای زیاد و غیره باعث تشدید آن  می شود.

سردردهای میگرنی

سردرد های میگرنی: غالب علائم سردرد های میگرنی با درد در یک طرف سر متمرکز هستند که عواملی مانند آلودگی هوا، نور زیاد، سر و صدا، استرس و اضطراب، نارحتی ها، سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و غیره باعث تشدید سردرد های میگرنی می شود.

 بسیاری از خانم ها با نزدیک شدن به دوران عادت ماهیانه  نیز با سردردهای میگرنی مواجه می شوند که می توانند با دردهای قاعدگی همراه باشند و تنش های  دوران قاعدگی را افزایش دهد.

سردردهای خوشه ای

سردرد های خوشه ای: این سردرد ها معمولا با به خواب رفتن اول با شدت کمی شروع می شوند. سپس میزان شدت آن اضافه می شود و معمولا چند ساعت طول می کشد.

 به طور کلی  برای خلاصی از بسیاری از این سردرد ها مناسب است اول با مراجعه به پزشک علت سردردهای خود را پیدا کنید و بر اساس دستور پزشک نسبت به درمان آن اقدام کنید. چرا که بعضی از سردردها علائم بیماری بزرگ تر است که باید جدی گرفته شود.

جالب است اگر بدانید با شناختن نوع سردرد خود، در صورتی که سردرد ناشی از عوامل محیطی، خستگی، آلودگی، استرس و غیره… باشند، می توانید با استفاده از ماساژ دادن چند نقطه روی سر، گردن، چشم خود به راحتی و در خانه  می توانید درد های سردردهای خود را کاهش دهید.

امروزه با توجه به فراگیر بودن دردهای ناشی از سردرد ها در جوامع صنعتی  بسیاری از ما به جای استفاده از مسکن ها  به دنبال راه هایی برای کنترل و کاهش این دردها هستیم. بنابراین ما در مجله هایزون در این مطلب قصد داریم شما را با چند  ماساژ خانگی و آسان جهت تسکین سردردها  و راه هایی برای کاهش بروز این سردردها  آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

ماساژ هایی برای تسکین دردهای ناشی از سردرد

آشنایی با ماساژهایی برای ماهیچه های صورت جهت کاهش دردهای ناحیه سر

آشنایی با انواع ماساژ صورت جهت کاهش درد در ناحیه سر

1- ماساژ نقطه چشم سوم:  نقطه ای که میان دو ابرو و روی پل بینی قرار دارد . و به نام چشم سوم معروف است .  از نقاطی است . که ماساژ آن به کاهش سردرد ها سینوسی و ناشی از خستگی چشم ها کمک می کند. برای انجام این ماساژ ساده می توانید انگشت اشاره خود را روی قسمت چشم سوم قرار دهید . و این نقطه را به مدت یک دقیقه ماساژ دهید. سپس نفس عمیقی بکشید و دوباره ماساژ را تکرار کنید. این ماساژ در تقویت عضلات این ناحیه از صورت و کاهش دردهای ناحیه سر کمک می کند.

2- انگشت شست دست خود را در قسمت پایین پیشانی، زیر ابروها، روی پل بینی آن قسمتی که بینی به پیشانی اتصال پیدا می کند قرار داده و به سمت پیشانی فشار متعادلی که ایجاد درد نکند، وارد کنید. 7 تا 10 ثانیه فشار را وارد کرده و بعد نفس عمیقی بکشید و مجددا ماساژ را تکرار کنید.

3-انگشتان شست تان را روی پل بینی قرار دهید و هر دو انگشت را در حالی که سر انگشتان شست روی نقطه پل بینی قرار دارد، به سمت پیشانی تا قسمت ابتدای ابروها بکشید. ده ثانیه نگاه دارید؛  آن را رها کنید و مجددا این ماساژ را تکرار کنید. 

4-  ناحیه زیر ابروها از نقاط دیگری است که در تسکین سردردها بسیار موثر است. برای ماساژ این ناحیه با  هر دو دست خود پوست و بافت  قسمت بالای چشم، زیر ابروها روی استخوان حدقه چشم را بگیرید، سپس با یک فشار ملایم این قسمت را به سمت خارج بکشید یا با نیشگون کوچکی این قسمت از ماهیچه های چشمی را فشار کوچکی دهید. این تکنیک ماساژ را 10 بار هر بار به مدت 5 ثانیه انجام دهید تا به تسکین سردردهای شما کمک کند.

5- به وسیله انگشت های میانی هر دو دست  قسمت گیجگاهی یا شقیقه های هر دو طرف سر را به صورت حرکات دایره ای یا چرخشی ماساژ دهید. این ماساژ نقاط گیجگاهی تاثیر خوبی در تسکین به ویژه سردرد های میگرنی دارد.

6- به پشت دراز بکشید؛ انگشت اشاره و میانی دست راست خود را روی گونه سمت راست قرار دهید و آن را به سمت راست بکشید. در همین حالت  انگشت اشاره و میانی دست چپ را روی فک پایین در همان سمت  صورت قرار دهید و قسمت فک تان را به سمت چپ بکشید. سپس این حرکت را برای سمت دیگر صورت انجام دهید. این حرکت کششی در تقویت ماهیچه های گیجگاهی و تسکین سردرد های گیجگاهی موثر است.

7- ماساژ ماهیچه های پس سری هم روشی یرای تسکین سردردها است. برای انجام این ماساژ می توانید به وسیله انگشت اشاره و میانی به نواحی پشت سر خود، جایی که احساس  درد می کنید، فشار بیاورید. آن را رها کنید و مجددا این کار را تکرار کنید یا این که به پشت بدن روی زمین دراز بکشید و در حالیکه به سقف نگاه می کنید به وسیله فوم استوانه ای نواحی پشت سرتان را  ماساژ دهید.

آشنایی با ماساژ هایی برای عضلات گردن جهت کاهش دردهای ناحیه سر و گردن  

حرکات کششی عضلات گردن با کاهش انقباضات عضلانی در ناحیه سر و کاهش اسپاسم های عضلانی تاثیر زیادی در کاهش دردهای ناشی از سردردها به ویژه سردردهای تنشی دارد. بنابراین تقویت ماهیچه های گردنی تاثیر زیادی در تسکین سردردها دارد.

8- یکی از ماساژها برای ماهیچه های گردنی که ارتباط مستقیم با ماهیچه های ناحیه سر و صورت دارد، یک حرکت کششی برای تقویت عضلات در ناحیه سمت چپ و راست  گردن است. برای انجام این کار در حالی که پشت شما صاف است، سرتان را به صورت مستقیم نگاه دارید. سپس آرام آرام سر را  مقداری کم به سمت شانه راست خم کنید و 10 ثانیه در این حالت بمانید. سپس سر را صاف کرده حالا این حرکت را برای سمت دیگر انجام دهید. این عمل را چند بار انجام دهید. این حرکت کششی گردن می تواند در تقویت عضلات گردنی و تسکین سردردها موثر باشد.

9- برای تقویت عضلات گردن در ناحیه جلو و ناحیه پشت گردن  نیز می توانید سرتان را در حالی که صاف نگاه داشته اید، خیلی آهسته به سمت پایین هدایت کنید. تا جایی که  چانه به قفسه سینه بچسبد. ده ثانیه در این حالت بمانید؛ سپس سر را به آهستگی به سمت عقب ببرید. تا کشش را در عضلات گردن احساس کنید  و به مدت 10 ثانیه هم سر را در عقب نگاه دارید. برای تقویت عضلات گردنی این ماساژ را 3 الی 4 بار انجام دهید.  

حرکت کششیی برای عضلات ناحیه گردن برای درمان سردرد

10- ماساژی دیگر برای کاهش سردردها یک حرکت کششی برای عضلات ناحیه گردن است که  در کاهش سردردها تاثیر خوبی دارد. برای انجام این ماساژ  دست خود را روی گردن و زیر گوش تان قرار دهید و به آرامی و بسیار آهسته، بدون این که فشاری به گردن تان وارد شود، گردن را به سمت راست یا  چپ حرکت دهید سپس این حرکت را در سمت مخالف تکرار کنید.

11- فشار دادن نقاط پشت گردن :

ماساژ عضله عمئذی گردن در تسکین سر درد

برای این ماساژ پشت گردن، بین دو عضله عمودی گردن در پایه جمجمه، دو نقطه در یک ناحیه تقریبا تو خالی قرار دارند. با استفاده از انگشت اشاره هر دو دست می توانید به مدت 10 ثانیه این دو نقطه را فشار دهید. فشار این دو نقطه می تواند  به کاهش تنش ها در گردن کمک کند و در کاهش سردرد های میگرنی نیز موثر است.

آشنایی با ماساژ شانه جهت کاهش درد های قسمت گردن و شانه ناشی از سردرد ها

شانه در دو طرف زیر گردن نیز در تسکین سردردها

12- ماساژ قسمت شانه در دو طرف زیر گردن نیز در تسکین سردردها موثر هستند. برای انجام این حرکت  با انگشت شست  نقاطی را که درست در میان فاصله بین دو شانه و دو طرف زیر گردن قرار دارند را به صورت دایره‌ای یا چرخشی  و به مدت۱ دقیقه ماساژ دهید.

سپس این حرکت را بر روی نقطه فشار شانه دیگر خود نیز به مدت 1 دقیقه ا انجام دهید. ماساژ این نقاط برای کاهش درد گردن و شانه و جلوگیری از سردرد‌های عصبی بسیار موثر و کارساز است.

13- در روشی دیگر قسمت آرنج و پایین دست خود را روی میز یا وسیله ای دیگر که می تواند تکیه گاه مناسبی باشد، قرار دهید. سپس با دست مخالف خود  قسمت عضلانی یا ماهیچه  شانه که بین کتف دست و گردن قرار گرفته است را با انگشتان خود به سمت بالا بگیرید و بکشید و به مدت 8 تا 60 ثانیه صبر کنید. سپس دست تان را عوض کنید و همین کار را برای سمت دیگر بدن انجام دهید. حواستان باشد.  هنگامی که ماهیچه این نقطه را می گیرید ناخن دست تان را در شانه فرو نکنید و نیشگون های کوچک هم نگیرید. شما برای انجام این ماساژ باید ماهیچه های این نقطه را توسط انگشتان فشار دهید و آن را بین انگشتان خود نگاه دارید.

14- ماساژ نقطه گودی دست در کاهش دردهای ناحیه سر و گردن

یکی از راه ها برای تسکین سردردها ماساژ نقطه گودی دست است

محل اتصال میان انگشت شست و انگشت اشاره  دست اتصال گودی نام دارد. یکی از راه ها برای تسکین سردردها ماساژ نقطه گودی دست است. برای انجام این حرکت، نقطه گودی را با انگشت شست و اشاره دست دیگر بگیرید و به مدت 10 ثانیه فشار دهید. سپس با انگشت شست نقطه گودی را به صورت حرکات چرخشی یا دایره ای به مدت 10 ثانیه ماساژ دهید. این ماساژ را در جهت مخالف به مدت 10 ثانیه انجام دهید. حالا این حرکت را با همین حالت برای دست دیگر انجام دهید. تحقیقات نشان داده اند ماساژ این نقطه از دست در کاهش درد های سر و دردهای گردن تاثیر مناسبی دارد.

استفاده از کمپرس سرد یا یخ

استفاده از کمپرس یخ روی ناحیه سر و یا گردن که درد می کند . می تواند به تسکین درد های صورت و جلوی سر و سردردهای میگرنی کمک کند . برای انجام این کار شما می توانید . به مدت 15 دقیقه کمپرس یخ را روی نقاطی از سر یا گردن که درد می کند . قرار دهید . و این نقاط را با کمپرس سرد ماساژ دهید .

استفاده از کمپرس گرم

استفاده از کمپرس گرم یا حوله های نم دار گرم می تواند در کاهش سردردهای تنشی کمک کند؛ اما با توجه به تفاوت ها، در صورتی که کمپرس گرم، سردرد .شما را تسکین نداد می توانید از کمپرس سرد استفاده کنید و برعکس

آشنایی با راه هایی برای کاهش بروز سردردها

تمرینات یوگا در کاهش دردهای ناشی از سر و گردن موثر هستند.

حرکات کششی یوگا با تقویت گردش مناسب خون در بدن در رفع گرفتگی های عضلانی و شل کردن عضلات بدن بسیار موثر است. علاوه بر این، حرکات یوگا با کاهش استرس و اضطراب و بهبود تنفس و اکسیژن رسانی بهتر بافت های بدن، در کاهش سردردها و همین طور تسکین دردهای ناشی از سر و گردن  بسیار موثر است. با توجه به استرس ها و اضطراب ها و شلوغی های زندگی های شهری انجام تمرینات یوگا حتی در خانه می تواند نقش موثری در کاهش استرس ها و کمک به سلامت جسم و افزایش تمرکز و شادابی و نشاط روحیه و افزایش کیفیت زندگی ها داشته باشد.

انجام تمرینات یوگا همچنین تاثیر چشم گیری در کاهش سردرد های میگرنی دوران قاعدگی  و ایجاد روحیه با نشاط و شادابی بیشتر در دوران بارداری و زایمان خانم ها دارد.

استراحت در اتاق تاریک در کاهش دردرهای میگرنی موثر است.

با توجه به نقش نور و سر و صدا در تشدید سردردهای میگرنی، استراحت کردن در یک اتاق ساکت و تاریک یکی از اصلی ترین روش ها برای تسکین سردردهای میگرنی است. برای انجام این کار چشمان خود را به وسیله چشم بندی راحت و نرم  ببندید و بر روی آزادسازی عضلات ناحیه گردن و شانه خود تمرکز کنید. در اتاقی ساکت و بدون نور استراحت کنید؛ این نوع از ریلکس کردن عضلات چشم در کاهش دردهای میگرنی بسیار موثر است.

مصرف  میزان مناسب آب و تغذیه سالم  در کاهش سردردها موثر است

مصرف  میزان مناسب آب و تغذیه سالم  در  کاهش سردردها موثر است.

نوشیدن آب به میزان کافی، یکی از شروط مهم برای داشتن بدنی سالم است. نوشیدن آب به شما کمک می کند تا بدن به راحتی بتواند بسیاری از سموم را دفع کند .همین طور نوشیدن مقدار کافی آب بر سلامت و نشاط بدن نیز بسیار تاثیر گذار است. در حالی که بسیاری از نوشیدنی ها مانند قهوه، نوشیدنی های حاوی قند و غیره بدن شما را با کم آبی مواجه می کنند و یکی از عوارض کم آبی بدن سردردها هستند. این در حالی است که  شما به راحتی، با یک برنامه غذایی مناسب و قرار دادن سبزیجات و میوه ها ی تازه  در برنامه غذایی ضمن نوشیدن مقدار کافی آب و اجتناب از بسیاری از فست فودها، می توانید . به راحتی از بروز بسیاری از سردردها جلوگیری کنید و به سلامت و نشاط بدن خود ، کمک بیشتری  کنید.

استفاده از زنجبیل در کاهش سردردهای میگرنی موثر است .

زنجبیل از گیاهانی مفید برای کاهش سردردها است که قرن هاست برای کاهش سردرد های به ویژه میگرنی مورد استفاده قرار می گیرد. در صورت سردرد، در صورتی که به این گیاه حساسیت خاصی ندارید، نصف قاشق چایخوری زنجبیل را در آب مخلوط کنید و آن را بنوشید.

انجام حرکات کششی بعد از نشستن های طولانی مدت

وقتی شما بدن خود را مدتی طولانی برای انجام امور کاری خود، در یک وضعیت خاص قرار می دهید؛ به طور مثال نشستن های طولانی مدت روی صندلی، پشت میز کار یا کار کردن های طولانی مدت با کامپیوتر و حتی گوشی های موبایل و… تعادل میان عضلات بدن بهم می ریزد. این اتفاق باعث می شود  بعضی از عضلات درگیر بدن، وزن زیادی را تحمل می کنند. همین وضعیت غیر اصولی قرار گیری عضلات موجب بروز تنش در بدن، گرفتگی عضلات و ایجاد سردرد ها می شود.

باتوجه به مشکلات و گرفتاری های زندگی های امروزی نشستن های طولانی مدت هم یکی از دردسرهای اجتناب ناپذیر زندگی های صنعتی است. خیلی وقت ها نمی توان عوارض این پدیده را نادیده گرفت؛ اما یکی از آسان ترین راه ها برای کاهش عوارض، قرارگیری های نامتعادل بدن این است که در حین انجام امور روزمره چند دقیقه ای از وقت خود را صرف رفع خستگی عضلات صورت، سر و گردن خود کنید و با انجام چند حرکت کششی آسان مانند مواردی که در بالا عنوان شد، از بروز خستگی عضلات و عوارض ناشی از آن ها  جلوگیری کنید .

در آخر

با توجه به این که عوامل محیطی و سبک نادرست زندگی ها مانند آلودگی های هوا، آلودگی های صوتی، کشیدن  سیگار، تغذیه ناسالم، استفاده از الکل، عطرهای بسیار تند، استفاده بیش از حد از سیستم های کامپیوتری و موبایل، خستگی چشم ها، نشستن های طولانی مدت، استرس ها و اضطراب ها، عدم تحرک، مشکلات زندگی  و… از عوامل مهم ایجاد و تشدید سردردها در بسیاری از افراد  هستند. با توجه به این که سردردها می توانند بر کیفیت زندگی و حتی روابط خانوادگی و کار  ما تاثیر منفی بگذارند و زمینه ساز بیماری های بزرگ تر شوند، هدف مجله هایزون  از این مطلب آشنایی با راه هایی آسان و خانگی  مانند نقش های ماساژهای خانگی برای تقویت  عضلات سر، صورت و گردن و تسکین سردردها و ارائه راه هایی برای کاهش بروز سردردها و ایجاد نشاط بیشتر و افزایش کیفیت زندگی  بوده است تا غالب افراد حتی با وقت کم و بدون هزینه  بتوانند از آن استفاده کنند.

 امیدواریم همگی ما با صرف مقداری از وقت روزانه خود برای سلامت بدن خود تلاش کنیم و با تغذیه ای سالم و انجام ماساژ هایی آسان و راحت حتی در خانه با رفع خستگی بدن از بروز بسیاری از سردردهای ناشی از گرفتاری های زندگی های امروزه جلوگیری کنیم و با داشتن بدنی سالم و قوی و روحیه ای با نشاط و انرژی بیشتر زندگی شادی هم برای خود و هم برای اطرافیان خود  بسازیم و از آن لذت بیشتری ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدول اندازه گیری سایز استاندارد

جدول اندازه گیری سایز سوتین برند بارون کاپ B
اندازه روی سینه اندازه زیر سینه سایز
86-88 cm 68-72 cm 75
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 80
94-96 cm 78-82 cm
96-98 cm 78-82 cm 85
99-101 cm 83-87 cm
101-103 cm 83-87 cm 90
104-106 cm 88-92 cm
جدول اندازه گیری سایز سوتین اسفنجی
اندازه روی سینه (سانتی‌متر) اندازه زیر سینه (سانتی‌متر) سایز
82-84 cm 64-67 cm 75
84-86 cm 68-72 cm
86-88 cm 68-72 cm 80
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 85
94-96 cm 78-82 cm
سایز استاندارد دور کمر(CM) دور باسن(CM)
S ۶۴ تا ۷۴ ۹۱ تا ۹۸
M ۷۴ تا ۸۱ ۹۸ تا ۱۰۵
L ۸۱ تا ۸۸ ۱۰۵ تا ۱۱۲
XL ۸۸ تا ۹۸ ۱۱۲ تا ۱۲۰
2XL ۹۸ تا ۱۰۸ ۱۲۰ تا ۱۲۸
3XL ۱۰۸ تا ۱۱۸ ۱۲۸ تا ۱۳۶
 
جدول سایزبندی گن ساعت شنی
اندازه دور کمر ( چهار یا پنج انگشت بالای ناف) سایزبندی
60 – 65 cms XS
65 – 70 cms S
70 – 75 cms M
75 – 80 cms L
80 – 85 cms XL
85 – 90 cms XXL
90 – 95 cm XXXL

جدول اندازه گیری سایز استاندارد

جدول اندازه گیری سایز سوتین برند بارون کاپ B
اندازه روی سینه اندازه زیر سینه سایز
86-88 cm 68-72 cm 75
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 80
94-96 cm 78-82 cm
96-98 cm 78-82 cm 85
99-101 cm 83-87 cm
101-103 cm 83-87 cm 90
104-106 cm 88-92 cm
جدول اندازه گیری سایز سوتین اسفنجی
اندازه روی سینه (سانتی‌متر) اندازه زیر سینه (سانتی‌متر) سایز
82-84 cm 64-67 cm 75
84-86 cm 68-72 cm
86-88 cm 68-72 cm 80
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 85
94-96 cm 78-82 cm
سایز استاندارد دور کمر(CM) دور باسن(CM)
S ۶۴ تا ۷۴ ۹۱ تا ۹۸
M ۷۴ تا ۸۱ ۹۸ تا ۱۰۵
L ۸۱ تا ۸۸ ۱۰۵ تا ۱۱۲
XL ۸۸ تا ۹۸ ۱۱۲ تا ۱۲۰
2XL ۹۸ تا ۱۰۸ ۱۲۰ تا ۱۲۸
3XL ۱۰۸ تا ۱۱۸ ۱۲۸ تا ۱۳۶
 
جدول سایزبندی گن ساعت شنی
اندازه دور کمر ( چهار یا پنج انگشت بالای ناف) سایزبندی
60 – 65 cms XS
65 – 70 cms S
70 – 75 cms M
75 – 80 cms L
80 – 85 cms XL
85 – 90 cms XXL
90 – 95 cm XXXL