آنچه در مورد تامپون نیاز هست بدانید

تامپون

نحوه استفاده از تامپون چگونه است؟
تامپون وسیله ای است . با کاربردی مشابه نوار بهداشتی که در دوران قاعدگی مورد استفاده زنان قرار می گیرد . اما برخلاف نوار بهداشتی که در بیرون فرج گذاشته می شود . و مورد مصرف بیرونی دارد . تامپون در داخل مهبل قرار می گیرد . و با جذب خون دوران قاعدگی مانع بیرون آمدن آن می شود .
تامپون از اختراعات جدید بشر است . که تا پایان دهه 70 میلادی مورد تصور هم نبود . بعد ها با اختراع آن در سال 1929 و بعد آن ، اولین تامپون ها در سال 1936 ، بر اساس طرح ثبت شده فردی به نام ارل هاس مورد استفاده قرار گرفتند .

تامپون چیست ؟

تامپون وسیله ای بهداشتی معمولا ” از جنس پنبه و به صورت استوانه ای شکل است .

که در دوران عادت ماهیانه خانم ها مورد استفاده قرار می گیرد . و در داخل مهبل فرو می رود . که با جذب خون در داخل بافت اسفنجی خود ، مانع بیرون آمدن خون می شود .

تامپون در واقع با جذب خون در بافت خود و حفظ آن می تواند برای چندین ساعت مورد استفاده قرار گیرد .
سایز مناسب تامپون خود را چگونه بفهمیم ؟

تامپون ها بسیار سبک هستند .که ضخامت کم و متفاوت دارند . و می توانند در سایز های کوچک ، متوسط و بزرگ و بر اساس میزان جذب خون تولید می شوند . سایز مناسب تامپون شما به میزان خون ریزی و میزان فعالیت شما بر می گردد .

همین طور تامپون ها بر اساس قدرت میزان جذب خون از بسیار زیاد یا تامپون با جذب بسیار بالا تا تامپون با جذب ضعیف ، دسته بندی می شوند . اما در شرایط استفاده و تعویض آن ها تفاوتی وجود ندارد .
به طور کلی زمانی که قصد استفاده از تامپون را دارید . ابتدا مزایا و معایب آن را شناسایی ومطالعه کنید .

سپس بسته به تجربه میزان خون ریزی خودتان ، اندازه و میزان جذب تامپون، سایز مناسب خود را انتخاب کنید.
البته معمولا” پیشنهاد می شود . در اولین بار استفاده از تامپون ، سایز کوچک تر را امتحان کنید . سپس بر اساس میزان خون ریزی سایز مناسب خود را به دست آورید .
در روشی دیگر ، بسیاری از خانم ها سایز های مختلف تامپون را تهیه می کنند . و بر اساس این که میزان خون ریزی زیاد است . از سایز بزرگ تر و وقتی میزان خون ریزی کم شد . از سایز کوچک تر استفاده می کنند .

تامپون، کاپ قائدگی یا نواربهداشتی

انواع تامپون

1- تامپون همراه یک هدایت گر یا اپلیکاتور :

 یک لوله پلاستیکی همراه تامپون است . که به کمک این ابزار به صورت ساده تر و آسان تر می توان تامپون را به داخل مهبل فرو برد .

2- تامپون بدون هدایت گر یا تامپون انگشتی : 

این مدل تامپون بدون ابزار کمک کننده است . و با کمک فشار انگشت شما وارد مهبل می شود .

مزایای استفاده از تامپون را بشناسیم .

1- تامپون نسبت به نوار بهداشتی سایز کوچک تری دارد . که امکان حمل و استفاده از آن به خصوص در محیط بیرون را راحت تر می کند . و شما به آسانی در محیط کار خود می توانید . با قرار دادن تامپون داخل جیب خود بدون نگرانی ، نسبت به تعویض آن اقدام کنید .
2- با توجه به این که تامپون در داخل مهبل خون را جذب کرده و مانع بیرون آمدن آن می شود . حس ناخوشایند و ناراحت کننده خیسی و خون ، روی نوار بهداشتی را برای خانم ها ایجاد نمی کند .
3- استفاده از تامپون ایجاد حس راحتی بیشتری نسبت به نوار بهداشتی دارد . چرا که بسیاری از خانم ها با قرار دادن درست تامپون داخل مهبل دیگر آن را احساس نمی کنند .
4- استفاده از تامپون هنگام فعالیت های ورزشی راحت تر است . به خصوص که در بعضی از فعالیت های ورزشی مانند شنا حتما باید از تامپون استفاده کنید . غیر از این در سایر فعالیت های ورزشی یا تفریحی نیز استفاده از تامپون ، حس خوشایند تری نسبت به نوار بهداشتی و مشکلاتی مانند جابه جای نوار ،پس دادن خون ریزی به اطراف شورت و … دارد .
5- با استفاده از تامپون به جای نوار بهداشتی ، شما می توانید بدون نگرانی ، در مهمانی ها از لباس های مجلسی تنگ یا شلوار های چسبان خود ، استفاده کنید .
6- استفاده از تامپون در زمانی که شما عادت ماهیانه هستید . و می خواهید حمام آفتاب بگیرید .هم بسیار راحت تر از نوار بهداشتی است .
7- با استفاده از تامپون به راحتی می توانید .در دوران خون ریزی دوش بگیرید . و نگران خارج شدن خون آبه و حس بد آن نباشید .
عوارض و معایب استفاده از تامپون
استفاده از تامپون به دلیل فرو رفتن داخل واژن و احتمال آسیب دیدن پرده بکارت ، به دختران باکره توصیه نمی شود .
استفاده مداوم یا طولانی مدت از تامپون ها به خصوص نوع فوق جاذب آن می تواند . باعث ایجاد سندرم شوک سمی شود . که به ندرت با عفونت‌های باکتریایی اتفاق می‌افتد .

از علائم شوک سمی می توان به موارد ی مانند :

کاهش فشار خون ، اسهال و استفراغ شدید ، سردرد و تب شدید ، قرمز شدن چشم ، قرمز شدن دهان و گلو ، قرمز شدن پوست ، درد های عضلانی و غیره …. اشاره کرد .
و به عوارض احتمالی شوک سمی می توان به مواردی مانند : نارسایی کلیه ، نارسایی قلب، مشکل تنفسی، ریختن مو و ناخن‌ها و غیره ….. اشاره کرد .
راه های پیشگیری از عوارض احتمالی تامپون

یا ، راه های پیشگیری از سندرم شوک سمی

*-از انواع نخی تامپون استفاده کنید . و سعی کنید به مدت طولانی از نوع فوق جاذب تامپون استفاده نکنید .
* – اگر خون ریزی شما کم است . از تامپون کوچک تر استفاده کنید .
* – تامپون خود را در طول روز مرتب عوض کنید .
* – شب ها به هنگام خوابیدن هرگز از تامپون استفاده نکنید . و به جای تامپون از نوار بهداشتی استفاده کنید .
* – قبل از گذاشتن تامپون در داخل مهبل حتما” دست های خود را با آب و صابون بشویید . زیرا بسیاری از باکتری ها در داخل دستان شما هستند . و در صورت آلودگی دستان می توانند به راحتی به واژن وارد شوند .
* – به صورت دائم یا مدت طولانی از تامپون استفاده نکنید .
* – اگر دچار عفونت پوستی به ویژه اطراف دستگاه تناسلی هستید . از تامپون استفاده نکنید . چرا که می تواند باعث انتقال آلودگی به داخل واژن شود .

نحوه استفاده از تامپون چگونه است ؟

هنگام استفاده از تامپون باید دست ها شما تمییز باشند . پس اول دست های خود را با آب و صابون بشویید . و با دست های تمییز بسته تامپون را باز کنید .
بنابر حس راحتی که شما در یکی از حالت های نشسته ، ایستاده یا خوابیده دارید . وضعیت مناسب خود را انتخاب کنید . و در آن وضعیت قرار بگیرید . بسیاری از خانم ها در حالت نشسته وضعیت بهتری . برای قرار دادن تامپون دارند . و بعضی دیگر در حالتی که ایستاده اند .و یه پای خود را روی بلندی مثل توالت فرنگی قرار می دهند . حالت بهتری برای قرار دادن تامپون دارند .
وقتی در حالت مناسب قرار گرفتید . حالا با یک دست قسمت نازک تامپون را بگیرید . طوری که نخ تامپون در ادامه آن وجود داشته باشد . حالا با دست دیگر خود لبه های واژن را باز کنید . سپس با انگشت یا ابزار هدایت ( اپلیکاتور ) تامپون را داخل واژن قرار دهید . و به آرامی فشار دهید . تا تامپون در محل مناسب خود قرار گیرد .
هواستان باشد . نخ انتهای تامپون را به داخل نبرید . و بیرون از واژن قرار دهید .
به همین راحتی شما تامپون را داخل واژن قرار دادید .
اگر تامپون را به درستی داخل واژن قرار داده باشید . اصلا آن را احساس نخواهید کرد . اما اگر پس از گذاشتن تامپون احساس نارحتی داشتید . حتما آن را اشتباه قرار دادید . پس تامپون را خارج کنید . و دوباره امتحان کنید.

 

شورت اسلیپ مدل قلبی (پک دوتایی)

79000 تومان

شورت اسلیپ مدل مانا (پک دوتایی)

69000 تومان

حراج!

شورتکس نخی فاق بلند مدل چتر بنفش

39000 تومان
جنس این محصول تمام نخ می‌باشد و همین ویژگی سبب…

زمان مناسب برای تعویض تامپون چه موقع است ؟

به طور کلی در مورد استفاده از انواع تامپون باید گفت : تامپون هر 4 ساعت یک بار باید تعویض شود . و عدم توجه به تعویض به موقع و استفاده طولانی از تامپون می تواند : سبب ایجاد آلودگی ها ، عفونت و سندرم شوک سمی که در بالا توضیح داده شد . نیز شود .

نحوه خارج کردن تامپون چگونه است ؟

شما می توانید به همان حالت که تامپون را داخل مهبل قرار دادید . در همان وضعیت نیز قرار بگیرید . و تامپون را خارج کنید . بهترین حالت نشسته روی توالت است . دستتان را بین پاها ببرید . حالا می توانید . به راحتی با کشیدن نخ تامپون آن را از بدن تان خارج کنید . حتی اگر احیانا” نخ تامپون پاره شد . به سادگی می توانید با انگشت خود تامپون را بیرون بکشید .
اگر تامپون به راحتی بیرون نیامد .هم نگران نباشید . تکان دادن نخ ، می تواند به بیرون آمدن تامپون کمک بیشتری کند . زمانی که تامپون به دهانه واژن نزدیک شد . آن را با انگشت گرفته و بیرون بیاورید .
یادتان باشد . که امکان جابه جایی تامپون در بدن وجود ندارد . بنابراین تامپون هرگز در بدن شما ، گم نمی شود .
در انتها وقتی تامپون را خارج کردید . آن را داخل دستمال توالت پیچیده و سپس داخل سطل آشغال بیاندازید .

تامپون استخری

تامپون استخری همان انواع تامپون با میزان جذب خون متفاوت است . که به ویژه برای مربیان شنا و کسانی که به کلاس های آموزشی شنا می روند . و امکان عدم حضور در آب استخر را ندارند . گزینه ای بسیار مناسب محسوب می شود . که پس از استفاده و خارج شدن از آب استخر بلافاصله تامپون را خارج کرده و واژن خود را بشویید . و سپس از پد یا تامپون دیگری استفاده کنید .
البته بعضی از خانم ها بر این تصور هستند . که استفاده از تامپون در هنگام شنا می تواند .مانع از ورود آلودگی ها و عفونت ها از آب استخر به داخل بدن آن ها شود . ولی پیشنهاد می شود .برای جلوگیری از عفونت های استخری از شیاف واژینال حاوی لاکتو باسیل استفاده شود . همین طور به خانم های علاقه مند به ورزش شنا توصیه می شود جهت جلوگیری از ورود آلودگی ها به داخل دستگاه تناسلی موارد زیر را حتما “رعایت کنید :

  • کنار استخر یا لبه ها ننشینید . زیرا این محیط ها می توانند به سرعت آلودگی را به بدن شما منتقل کنند .
  •  در پایان فعالیت ورزشی حتما ” مایو یا لباس شنا خود را بشویید .
  • در صورت استفاده از تامپون استخری بعد از خارج شدن از آب حتما تامپون خود را تعویض کنید .
  •  قبل از ورود به استخر حتما از حوضچه های ضد عفونی کننده در نظر گرفته شده در استخرها عبور کنید .
  • لوازم شخصی مثل دمپایی و غیره را همراه خود ببرید . به طور مثال از دمپایی های مشترک داخل استخر استفاده نکنید .
  • هنگام شنا حتما از کلاه شنا استفاده کنید .

قیمت تامپون

قیمت تامپون ها نسبت به نوار بهداشتی کمی بالاتر است . اما به طور کلی قیمت تامپون بر اساس تعداد تامپون داخل هر بسته ، برند تامپون و اندازه آن ها متفاوت است .

توصیه های فروشگاه هایزون در خصوص استفاده از تامپون

در آخر اگر قصد استفاده از تامپون را دارید .معایب و مزایای آن را مطالعه کنید . استفاده مداوم و همیشگی از تامپون می تواند برای سلامتی خانم ها مضر باشد .بنابراین بیشتر وقتی از تامپون استفاده کنید . که می خواهید به مهمانی بروید یا ورزش کنید . همین طور هنگام استفاده از تامپون حتما دستان خود را بشویید . و مرتب تامپون خود را در طول روز هر 4 ساعت یک بار عوض کنید . و در طول شب و هنگام خواب حتما به جای تامپون از نوار بهداشتی استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدول اندازه گیری سایز استاندارد

جدول اندازه گیری سایز سوتین برند بارون کاپ B
اندازه روی سینه اندازه زیر سینه سایز
86-88 cm 68-72 cm 75
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 80
94-96 cm 78-82 cm
96-98 cm 78-82 cm 85
99-101 cm 83-87 cm
101-103 cm 83-87 cm 90
104-106 cm 88-92 cm
جدول اندازه گیری سایز سوتین اسفنجی
اندازه روی سینه (سانتی‌متر) اندازه زیر سینه (سانتی‌متر) سایز
82-84 cm 64-67 cm 75
84-86 cm 68-72 cm
86-88 cm 68-72 cm 80
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 85
94-96 cm 78-82 cm
سایز استاندارد دور کمر(CM) دور باسن(CM)
S ۶۴ تا ۷۴ ۹۱ تا ۹۸
M ۷۴ تا ۸۱ ۹۸ تا ۱۰۵
L ۸۱ تا ۸۸ ۱۰۵ تا ۱۱۲
XL ۸۸ تا ۹۸ ۱۱۲ تا ۱۲۰
2XL ۹۸ تا ۱۰۸ ۱۲۰ تا ۱۲۸
3XL ۱۰۸ تا ۱۱۸ ۱۲۸ تا ۱۳۶
 
جدول سایزبندی گن ساعت شنی
اندازه دور کمر ( چهار یا پنج انگشت بالای ناف) سایزبندی
60 – 65 cms XS
65 – 70 cms S
70 – 75 cms M
75 – 80 cms L
80 – 85 cms XL
85 – 90 cms XXL
90 – 95 cm XXXL

جدول اندازه گیری سایز استاندارد

جدول اندازه گیری سایز سوتین برند بارون کاپ B
اندازه روی سینه اندازه زیر سینه سایز
86-88 cm 68-72 cm 75
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 80
94-96 cm 78-82 cm
96-98 cm 78-82 cm 85
99-101 cm 83-87 cm
101-103 cm 83-87 cm 90
104-106 cm 88-92 cm
جدول اندازه گیری سایز سوتین اسفنجی
اندازه روی سینه (سانتی‌متر) اندازه زیر سینه (سانتی‌متر) سایز
82-84 cm 64-67 cm 75
84-86 cm 68-72 cm
86-88 cm 68-72 cm 80
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 85
94-96 cm 78-82 cm
سایز استاندارد دور کمر(CM) دور باسن(CM)
S ۶۴ تا ۷۴ ۹۱ تا ۹۸
M ۷۴ تا ۸۱ ۹۸ تا ۱۰۵
L ۸۱ تا ۸۸ ۱۰۵ تا ۱۱۲
XL ۸۸ تا ۹۸ ۱۱۲ تا ۱۲۰
2XL ۹۸ تا ۱۰۸ ۱۲۰ تا ۱۲۸
3XL ۱۰۸ تا ۱۱۸ ۱۲۸ تا ۱۳۶
 
جدول سایزبندی گن ساعت شنی
اندازه دور کمر ( چهار یا پنج انگشت بالای ناف) سایزبندی
60 – 65 cms XS
65 – 70 cms S
70 – 75 cms M
75 – 80 cms L
80 – 85 cms XL
85 – 90 cms XXL
90 – 95 cm XXXL