افزایش بهداشت فردی و سلامت زنان

افزایش بهداشت فردی و سلامت زنان

نکاتی مهم برای پیشگیری از بیماری های دستگاه تناسلی و افزایش بهداشت فردی و سلامت زنان

بهداشت زنان اشاره به سلامت زنان دارد و به طور خاص از بهداشت مردان متمایز است. این امر از اهمیت بسیار زیادی در سلامت جسم و حتی روان زنان برخوردار است. در صورت کوتاهی و کم توجهی در حفظ بهداشت فردی می تواند، عوارض و آسیب هایی مانند عفونت های تناسلی، ناباروری، بیماری های رحم و غیره را به وجود بیاورد.

از آن جا که یکی از بیماری‌های رایج میان زنان، عفونت های دستگاه تناسلی است؛ اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشود، می تواند  عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. اما نگران نباشید. راه های پیشگیری و کنترل ساده و آسان زیادی هم وجود دارد که با رعایت نکات بهداشتی امکان ابتلاء به عفونت های واژن را کاهش داده و باعث حفظ سلامت بیشتر زنان می شود.

راه های پیشگیری و حفظ بهداشت فردی و سلامت زنان

 

1- در صورت ابتلاء به عفونت های شایع دستگاه تناسلی زودتر نسبت به درمان اقدام نمایید

از عفونت های شایع دستگاه تناسلی زنان، عفونت های قارچی با عامل انواع مختلف قارچ ها یا عفونت واژینو باکتریایی به دلیل رشد زیاد باکتری ها در واژن است. در صورت ابتلاء علائمی مانند  تغییر رنگ ترشحات واژن ، بوی بد، خارش و سوزش در زنان را  به همراه دارد. در صورت بروز این علائم به آن ها توجه کنید و با مراجعه به پزشک نسبت به درمان زودتر و آسان تر عفونت واژن برای جلوگیری از عوارض بعدی اقدام نمایید.

2- به رنگ ترشحات واژن توجه کنید

همه ترشحات واژن مضر یا بد نیستند. ترشحات سفید، بی رنگ، شفاف و بدون بوی واژن،  ترشحاتی طبیعی هستند که واژن آن ها را  برای تمیزکردن،  مرطوب کردن، سالم ‌نگه‌داشتن بافت یا تخمک گذاری تولید می‌کند و به آن ها نیاز دارد. اما اگر رنگ ترشحات واژن  یا بوی ترشحات واژن شما  تغییر کرد و از حالت شفاف و بی رنگ به سمت رنگ خاکستری، سبز، زرد یا بوی تند رفت؛ نشانه ای از عفونت واژن را به شما اعلام می کند. که برای پیشگیری و کنترل آسان آن حتما باید با پزشک مشورت کنید.

یکی از راه های آسان برای تشخیص زود هنگام تغییرات رنگ ترشحات واژن، استفاده از شورت های رنگ روشن مانند شورت های سفید، شورت های کرم و غیره است که تغییر رنگ ترشحات  واژن را به خوبی و به سرعت به شما نشان می دهند.

با توجه به این که در خصوص عفونت های واژن در مطالب قبلی به صورت مفصل صحبت کرده ایم، پیشنهاد می شود برای آشنایی بیشتر با انواع عفونت های واژن مطلب عفونت های واژن مجله هایزون را مطالعه فرمایید.

3- جهت استفاده  روزانه یا مداوم  انواع شورت های نخی و با کیفیت موجود در فروشگاه های لباس زیر زنان  با سایز درست و صحیح را انتخاب کنید.

با توجه به این که استفاده طولانی مدت یا مداوم از انواع شورت های نایلونی، الیاف مصنوعی یا شورت های تنگ با سایز نا مناسب می تواند باعث ایجاد حساسیت های پوستی و عفونت دستگاه تناسلی زنان شود؛ بنابراین برای استفاده روزانه و مدت زمان بیشتر از شورت های نخی، پنبه  یا شورت هایی تهیه شده از الیاف طبیعی باسایز مناسب خود استفاده کنید. شورت های نخی با قابلیت تنفسی بالا امکان گردش مناسب هوا را میسر کرده و با خارج کردن رطوبت ناحیه تناسلی، مانع از رشد میکروب ها، ویروس ها ، باکتری ها و قارچ ها در ناحیه واژن  شده که منجر به حفظ بهداشت و سلامت دستگاه تناسلی می شود.

4- در تعویض مرتب لباس زیر و شست و شو لباس زیر خود  کوتاهی نکنید

یکی از راه های ضروری برای حفظ بهداشت فردی تعویض مرتب لباس زیر زنانه است. بسیاری از پزشکان توصیه می کنند زنان هر روز شورت خود را تعویض کرده و آن را بشویند و از شورت جدیدی استفاده کنند. همین طور مناسب است بعد از شست و شو شورت برای پاک کردن لباس زیر از آلودگی های باقیمانده  شورت خود را در فضای آزاد و نورخورشید خشک نمایید و یا بعد از خشک شدن شورت آن را اتو کنید.

همین طور در استفاده از انواع شورت های نخی یا روزانه خساست نکنید. بعد از مدت زمانی معمولا یک ماه شورت نخی مورد استفاده را دور انداخته و شورت های نخی جدیدی را بخرید.

اگر شما مبتلا به یکی از انواع عفونت های واژن شده اید و دوره درمان را می گذرانید، بهتر است شورت هایی که در دوران عفونت استفاده کرده اید را دور انداخته و شورت های جدیدی بخرید. چراکه احتمال انتقال مجدد آلودگی در استفاده از  شورت های قدیمی  وجود دارد.

یکی از گزینه های مناسب استفاده در دوران عفونت یا بیماری های دستگاه تناسلی  جهت جلوگیری از انتقال مجدد آلودگی شورت های یک بار مصرف است که با یک بار مصرف شورت می توانید آن را دور انداخته و دیگر نگران انتقال آلودگی نباشید.

5- برای شست و شو واژن از مواد شوینده قوی و معطر استفاده نکنید

برای پیشگیری از عفونت های دستگاه تناسلی از سرویس های بهداشتی عمومی، آب آلوده و مواد شوینده معطر استفاده نکنید. مواد شوینده قوی و معطر می توانند باعث ایجاد حساسیت، از بین رفتن باکتری های مفید واژن و امکان ابتلاء به عفونت های واژن  شوند.

برای شست و شو قسمت بیرونی اندام تناسلی می توانید از شوینده های ملایم بدون عطر یا ژل بهداشتی که حساسیت زا نباشد استفاده کنید. جالب است بدانید واژن به طور طبیعی دارای “پی اچ ” پایین است که از رشد باکتری، ویروس و قارچ ها جلوگیری می کند و می تواند  محیط خود را به خوبی تمییز نگاه  دارد. بنابراین برای تمییز کردن قسمت داخلی اندام تناسلی یا همان واژن لازم نیست از مواد شوینده یا صابون استفاده کنید.

بر اساس تحقیقات انجام  شده یک کالج زنان و زایمان در آمریکا نیز عنوان می کند واژن با حفظ تعادل ” پی اچ”،  ترشحات طبیعی و باکتری های مفید خود می تواند سلامت خود را حفظ کند. باکتری های مفید واژن نقش مهمی در حفظ تعادل پی اچ واژن، که کمی اسیدی است را بازی می کنند.

در صورتی که مواد شوینده قوی یا معطر با از بین بردن باکتری های مفید و برهم زدن تعادل پی اچ واژن و امکان ابتلاء به عفونت های واژن را افزایش می دهند.

از نکات مهم دیگر: در شست و شو واژن همیشه سعی کنید ناحیه واژن را از سمت جلو به عقب بشویید و یا خشک کنید. شست و شو یا خشک کردن واژن  از سمت عقب به جلو می تواند باعث انتقال باکتری های ناحیه مقعد به ناحیه تناسلی  شده و باعث عفونت واژن می شود.

6- از ژل بهداشتی شست و شوی واژن استفاده کنید

محیط واژن به طور طبیعی اسیدی است. به طوری که ” پی اچ ”  آن در محدوده ی ۳٫۸ تا ۴٫۵ قرار دارد.

این میزان “پی اچ ” کمک می کند باکتری های مفید از جمله لاکتوباسیل ها حفظ شوند و باکترهای مضر و بیماری زای آن از بین بروند. بنابراین می توان گفت: تعادل ” پی اچ ” واژن نقش بسیار مهمی در سلامت دستگاه تناسلی زنان دارد. حفظ تعادل ” پی اچ  “واژن می تواند باعث حفظ بهداشت و سلامت واژن شده و از رشد میکروب ها و بروز عفونت ها، بوی بد و غیره جلوگیری می کند. ژل های بهداشتی شست و شوی واژن علاوه بر نقش پاک کنندگی به حفظ تعادل اسیدیته واژن هم کمک می کند. بنابراین استفاده از ژل های بهداشتی البته بدون عطر می تواند علاوه بر تمییزی باعث پیشگیری از بروز عفونت های واژن شود.

7- بعد از شست و شو بدن خود را با دستمال تمییز خشک کنید

بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و شست و شوی اندام تناسلی با دستمال تمییز خود را خشک کنید. محیط مرطوب محیطی مناسب برای رشد قارچ ها و باکتری ها و زمینه ای برای ایجاد عفونت واژن است.

حراج!
ست لباس زیر مدل نازلی
89000 تومان حراج!
نیم تنه اسپرت مدل پینک
79000 تومان   حراج!
سوتین تک نخی مدل یوتا (پک سه تایی)
269000 تومان

8- از دوش واژینال استفاده نکنید

بر اساس توصیه متخصصان زنان استفاده از دوش واژینال تاثیری در نظافت و بهداشت واژن ندارد. پس نه تنها استفاده از دوش واژینال ضرورتی که ندارد، بلکه با ورود مواد شیمیایی مضری مانند فتالات به داخل واژن باعث آلودگی محیط واژن شده و برای سلامت واژن مضر هم هست.

9- به مقدار کافی آب بنوشید. یوگا و فعالیت های ورزش را فراموش نکنید

داشتن تحرک و انجام فعالیت های ورزشی و یوگا علاوه بر سلامت جسم، تاثیری بی نظیر در سلامت روح و روان هم دارد و باعث کاهش استرس و اضطراب ها و افزایش نشاط و اشتیاق می شود. به خصوص انجام تمرین های یوگا می تواند به میزان قابل توجهی از بهم ریختگی روحی زنان در دوران قاعدگی، بارداری و زایمان را تسکین داده و روحیه ای بانشاط را به وجود آورد.

نوشیدن مقدار کافی مایعات و آب در روز  می تواند علاوه بر خارج کردن سموم و آلودگی ها از بدن در سلامت دستگاه تناسلی زنان نیز  مفید است.

در مطالب گذشته در  خصوص فواید ورزش و یوگا بر سلامت زنان به طور مفصل  صحبت کرده ایم. بنابراین پیشنهاد می شود برای آشنایی بیشتر با تاثیر بی نظیر ورزش و یو گا در سلامت زنان مطلب یوگا و زنان، مطلب فواید حرکات پروانه ای در بارداری و مطلب ده تمرین ورزشی برای زایمان طبیعی مجله هایزون را مطالعه فرمایید.

10- رعایت بهداشت بیشتر در دوران قاعدگی

حفظ بهداشت فردی در دوران قاعدگی اهمیت بسیار بالایی برای پیشگیری از عفونت های واژن دارد.از راه های آسان حفظ بهداشت در دوران قاعدگی  تعویض مرتب یا منظم نواربهداشتی، تامپون یا فنجان قاعدگی مورد استفاده،تعویض مرتب شورت، شستن ناحیه واژن با آب، عدم استفاده از پدهای بهداشتی معطر یا حسایت زا می باشد.

11- از بین بردن موهای ناحیه تناسلی

از آن جا که موهای ناحیه تناسلی می توانند محلی مناسب برای رشد میکروب ها و بوی نامطبوع واژن باشند؛ بنابراین با تمییز کردن ناحیه تناسلی از مو ، از تجمع میکروب ها نیز جلوگیری می کنید.

12- رعایت بهداشت جنسی

یکی از راه ها برای حفظ بهداشت جنسی تخلیه مثانه قبل و بعد از آمیزش است. سعی کنید قبل و بعد از آمیزش حتما ادرار کنید. حتی اگر چند قطره باشد. ادرار می تواند میکروب های احتمالی وارد شده به واژن را از بین ببرد یا بیرون بیاورد و مانع از عفونت های ادراری می شود.

اگر به هر دلیلی ترشحات واژن شما کم است؛ به هنگام آمیزش از وازلین های بهداشتی یا ژل های مخصوص استفاده کنید. خشکی واژن به هنگام آمیزش می تواند باعث سوزش یا خراش شده و امکان عفونت دستگاه تناسلی را افزایش دهد.

انجام معاینات ضروری و تست های غربال گری

پزشکان توصیه می کنند خانم ها هر شش ماه یک بار برای انجام معاینات و بررسی رحم به پزشک زنان مراجعه کرده و در هر سال آزمایش پاپ اسمیر یا تست دهانه رحم را انجام دهند و اگر بعد از دو یا سه بار آزمایش مشکلی نداشتند، می توانند با نظر پزشک معالج خود هر سه سال یک بار آزمایش را انجام دهند.

همین طور از آن جا که تشخیص زود هنگام بیماری منجربه درمان راحت تر و آسان تر می شود، تست های غربالگری می توانند روشی مناسب برای تشخیص زود هنگام بیماری در زنان فاقد علائم بیماری و درمان به موقع آن باشند.

پیشنهاد می شود جهت آشنایی با انواع عفونت واژن مطلب عفونت واژن مجله هایزون را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدول اندازه گیری سایز استاندارد

جدول اندازه گیری سایز سوتین برند بارون کاپ B
اندازه روی سینه اندازه زیر سینه سایز
86-88 cm 68-72 cm 75
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 80
94-96 cm 78-82 cm
96-98 cm 78-82 cm 85
99-101 cm 83-87 cm
101-103 cm 83-87 cm 90
104-106 cm 88-92 cm
جدول اندازه گیری سایز سوتین اسفنجی
اندازه روی سینه (سانتی‌متر) اندازه زیر سینه (سانتی‌متر) سایز
82-84 cm 64-67 cm 75
84-86 cm 68-72 cm
86-88 cm 68-72 cm 80
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 85
94-96 cm 78-82 cm
سایز استاندارد دور کمر(CM) دور باسن(CM)
S ۶۴ تا ۷۴ ۹۱ تا ۹۸
M ۷۴ تا ۸۱ ۹۸ تا ۱۰۵
L ۸۱ تا ۸۸ ۱۰۵ تا ۱۱۲
XL ۸۸ تا ۹۸ ۱۱۲ تا ۱۲۰
2XL ۹۸ تا ۱۰۸ ۱۲۰ تا ۱۲۸
3XL ۱۰۸ تا ۱۱۸ ۱۲۸ تا ۱۳۶
 
جدول سایزبندی گن ساعت شنی
اندازه دور کمر ( چهار یا پنج انگشت بالای ناف) سایزبندی
60 – 65 cms XS
65 – 70 cms S
70 – 75 cms M
75 – 80 cms L
80 – 85 cms XL
85 – 90 cms XXL
90 – 95 cm XXXL

جدول اندازه گیری سایز استاندارد

جدول اندازه گیری سایز سوتین برند بارون کاپ B
اندازه روی سینه اندازه زیر سینه سایز
86-88 cm 68-72 cm 75
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 80
94-96 cm 78-82 cm
96-98 cm 78-82 cm 85
99-101 cm 83-87 cm
101-103 cm 83-87 cm 90
104-106 cm 88-92 cm
جدول اندازه گیری سایز سوتین اسفنجی
اندازه روی سینه (سانتی‌متر) اندازه زیر سینه (سانتی‌متر) سایز
82-84 cm 64-67 cm 75
84-86 cm 68-72 cm
86-88 cm 68-72 cm 80
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 85
94-96 cm 78-82 cm
سایز استاندارد دور کمر(CM) دور باسن(CM)
S ۶۴ تا ۷۴ ۹۱ تا ۹۸
M ۷۴ تا ۸۱ ۹۸ تا ۱۰۵
L ۸۱ تا ۸۸ ۱۰۵ تا ۱۱۲
XL ۸۸ تا ۹۸ ۱۱۲ تا ۱۲۰
2XL ۹۸ تا ۱۰۸ ۱۲۰ تا ۱۲۸
3XL ۱۰۸ تا ۱۱۸ ۱۲۸ تا ۱۳۶
 
جدول سایزبندی گن ساعت شنی
اندازه دور کمر ( چهار یا پنج انگشت بالای ناف) سایزبندی
60 – 65 cms XS
65 – 70 cms S
70 – 75 cms M
75 – 80 cms L
80 – 85 cms XL
85 – 90 cms XXL
90 – 95 cm XXXL