بیماری های پوستی دستگاه تناسلی

بیماری های پوستی دستگاه تناسلی

بیماری های پوستی بدن  از جوش های پوستی گرفته تا زگیل، تبخال، خارش های پوست حساسیت پوستی و… از جمله بیماری های رایج میان بسیاری از زنان و مردان  است که بسیاری از ما با آن ها آشنایی داریم. گاهی این بیماری های پوستی در قسمت های تناسلی بدن اتفاق می افتد که ممکن است واضح یا قابل مشاهده نباشد یا خیلی از ما با آن ها آشنایی نداشته باشیم. همین طور بیماری های پوستی دستگاه تناسلی بر کیفیت زندگی و روابط جنسی تاثیر نامطلوبی دارد؛ تشخیص بسیاری از آن ها آسان نیست و نیاز به معاینه پزشک دارد.

در این مطلب سعی داریم به منظور حفظ بیشتر بهداشت زنان و آشنایی با بیماری های پوستی دستگاه تناسلی و پیشگیری از آن ها، خوانندگان عزیز را با بعضی از این بیماریهای پوستی دستگاه تناسلی آشنا کنیم. این بیماری ها غالبا از طریق روابط جنسی هم قابل انتقال هستند که البته تشخیص و درمان زودهنگام می تواند به بهبودی سریع تر بیمار کمک زیادی کند.

بیماری های پوستی دستگاه تناسلی

جوش های ناحیه تناسلی

دانه های قرمز جوش مانند در ناحیه تناسلی نوعی عارضه پوستی است که به علت برخی اختلالات و دلایل متعدد از قبیل عفونت‌، بیماری‌های مقاربتی، حساسیت ها و اختلالات خود ایمنی  به وجود می آیند. البته عمده‌ترین دلیل جوش هاي ملتهب قرمز در ناحيه تناسلي، مربوط به عفونت‌ها است. این جوش ها در قسمت‌های مختلف ناحیه  تناسلی مردان و زنان به وجود می‌آیند، به‌ طور طبیعی قرمز رنگ و ملتهب هستند و با درد، سوزش و خارش همراه است. بنابراین لازم است در صورت وجود جوش هاي ملتهب قرمز در ناحيه تناسلي برای تشخیص نوع جوش و جلوگیری از پیشرفت آن  به پزشک مراجعه و نسبت به درمان آن ها اقدام  کنید.

جوش های ناحیه تناسلی
جوش های ناحیه تناسلی

زگیل دستگاه تناسلی

زگیل تناسلی  به صورت جوش های کوچک و گوشتی همراه با خارش یک بیماری جنسی و قابل انتقال از راه شریک جنسی است که  توسط انواع مختلفی از ویروس های پاپیلوما ایجاد می شود. با ویروس هایی که باعث ایجاد زگیل روی نواحی دیگر بدن می شوند نیز متفاوت هستند. عنوان شده  این ویروس از سایر نواحی بدن نمی تواند به نواحی تناسلی انتقال پیدا کند. همچنین برعکس آن نیز ممکن نیست.

زگیل های تناسلی همیشه قابل مشاهده با چشم نیستند. آن ها می توانند بسیار کوچک، هم رنگ پوست و یا تیره تر از رنگ پوست باشند. حتی ممکن است این زگیل ها در ابتدا آن قدر کوچک باشند که فرد آن را جدی نگرفته و به دنبال درمان آن نباشد؛ اما به مرور زمان بزرگ شده و برجسته می شوند.

در مورد شکل زگیل های تناسلی می توان گفت: راس زائده ها ممکن است شبیه به گل کلم باشد و با لمس آن احساس صاف بودن یا زبری یا برجستگی  به فرد بدهد. این زگیل ها می توانند به شکل  تک یا خوشه ای باشند.

زگیل دستگاه تناسلی
زگیل دستگاه تناسلی

راههای انتقال زگیل تناسلی

از شایع ترین راه های انتقال زگیل تناسلی از طریق روابط جنسی و تماس پوست با پوست فرد مبتلا یا بیمار است که می تواند: شامل رابطه مقعدی و واژن باشد. استفاده از وسایل جنسی مشترک و رابطه جنسی دهانی نیز از راه های دیگر انتقال ویروس زگیل تناسلی است.

خطر زگیل تناسلی

خطر زگیل تناسلی برای زنان بیشتر از مردان است. عدم توجه و درمان آن می تواند باعث سرطان دهانه رحم در زنان شود، اما به هر جهت با توجه به انتقال ویروس زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی مراقبت، حفظ بهداشت و درمان برای هر دو جنس زنان و مردان الزامی است.

درمان زگیل تناسلی

پس از معاینه توسط پزشک و تشخیص زگیل تناسلی باید هر چه سریع تر نسبت به درمان آن اقدام شود. پزشک معالج  بنابر تشخیص خود، از طریق راه هایی مانند سوزاندن زگیل به وسیله جریان الکتریکی، فریز کردن، بریدن زگیل ها، لیزر درمانی، تزریق اینترفرون و کرایوتراپی نسبت به درمان اقدام می کند.

البته واکسن هایی روانه بازار شده اند که برای پیشگیری از زگیل تناسلی مناسب هستند. این واکسن ها پس از مشورت با پزشک معالج می تواند مفید واقع شوند.

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی به صورت جوش هایی دردناک به همراه سوزش نیز از بیماری های ویروسی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود که به صورت زخم اولیه با تمایل به بهبودی و عود مجدد ظاهر می شود. نشانه های اولیه تبخال تناسلی معمولا درد، سوزش  و خارش است که چند هفته بعد از رابطه جنسی با شریک آلوده خود را نشان می دهد. بعد از چند روز برآمدگی های قرمز ظاهر می شود که باز شده و زخم هایی را ایجاد می کند. این زخم ها با ترشح و خون ریزی همراه هستند.

محل های شایع پیدایش تبخال تناسلی در زنان در ناحیه واژن و دهانه رحم است. پس از عود می تواند در واژن، پوست اطراف مقعد، پاها و باسن مشاهده شود. تبخال تناسلی نیز به راحتی قابل انتقال است. بنابراین در صورت مشاهده علائم لازم است توسط پزشک معاینه و مورد بررسی قرار گیرد و هرچه زودتر نسبت به درمان آن اقدام کنید.

تبخال تناسلی
تبخال تناسلی

بیماری های قارچی ناحیه تناسلی

نقاطی از بدن که معمولا خیس هستند و رطوبت بیشتری دارد مکان هایی مناسب برای رشد و تکثیر بیشتر انواع قارچ ها و ایجاد بیماری های قارچی می باشند  .یکی از این نقاط، ناحیه تناسلی بدن به خصوص ناحیه تناسلی زنان است که در صورتی که خیسی ناشی از ترشح و رطوبت  آن جذب و دفع نشود، می تواند  محل مناسبی برای رشد قارچ ها و ظهور بیماری های پوستی قارچی شود.

معمولا بیماری های پوستی قارچی دستگاه تناسلی در نقاطی مانند کشاله های ران به صورت ضایعات قرمز و ملتهب ظاهر می شود.

رعایت بهداشت جنسی، استفاده از شورت های نخی که قابلیت جذب رطوبت را دارند، تعویض و شست و شوی روزانه لباس زیر، خشک کردن ناحیه تناسلی بعد از شست و شو برای جلوگیری از بیماری های قارچی می تواند بسیار موثر باشد.

بیماری های قارچی ناحیه تناسلی
بیماری های قارچی

درماتیت تماسی

درماتیت التهابی یا تماسی به صورت تحریکی و آلرژیک است که با علائمی مانند خارش و قرمزی پوست همراه است. ازعلل اصلی این بیماری پوستی می تواند استفاده مکرر از شوینده هایی مانند صابون و شوینده های معطر برای شست و شوی واژن، اسپری های خوشبوکننده، کاندوم و… باشد. در صورت عدم توجه به درماتیت تماسی خارش های پوستی می توانند رفته رفته بیشتر شوند و خارش مکرر پوست، قرمزی و تاول علاوه بر این که تاثیر بدی بر کیفیت خواب و روابط جنسی دارد، می تواند باعث ایجاد عفونت و ترشح دستگاه تناسلی شود.

استفاده از شوینده های بدون بو و ملایم که قدرت تحریک پذیری  کمتری داشته باشند و عدم تحریک پوست، می تواند به پیشگیری از درماتیت التهابی کمک کند.

لیکن اسکلروزیس

نوعی بیماری پوستی نادر است. این بیماری با ضایعه های سفید رنگ همراه است که  در آن، قسمت هایی از پوست، سفید و نازک تر می شوند. این اختلال می تواند در هر قسمتی از بدن رخ دهد، اما در مورد  زنان، بیشتر در ناحیه واژن و بنابر گفته برخی از پزشکان در زنان یائسه بیشتر دیده می شود. از علایم لیکن اسکلروزیس می توان به خارش و درد اشاره کرد. 

 پسوریازیس

پسوریازیس نوعی اختلال پوستی است. علت دقیق این اختلال مشخص نیست. برخی از پزشکان آن را اختلال خود ایمنی می دانند. پسوریازیس می تواند در هر قسمت از بدن و همین طور نواحی اطراف واژن، کشاله ران و باسن  ظاهر شود. این بیماری پوستی با ایجاد جوش ها یا  لکه هایی قرمز رنگ  روی پوست بروز می کند که باعث خارش می شود. این اختلال می تواند عوارضی مانند خشکی و ضخیم شدن پوست را به همراه داشته باشد.

اگزمای دستگاه تناسلی

اگزما یک نوع بیماری پوستی است که با التهاب و خشکی بیش از حد پوست با لکه های قرمز همراه است. معمولا علائم اگزما با خارش و ضخیم شدن پوست به ویژه در نقاط بیرونی واژن که مو وجود دارد، خودش را نشان می دهد. متخصصان دلیل اگزما را اختلال یا ضعف سیستم ایمنی بدن می دانند. اگرچه دلیل دقیق این بیماری پوستی هنوز مشخص نیست.

اما عوامل بیرونی مانند شوینده ها، صابون، جنس لباس زیر و… می تواند باعث تشدید اگزما شود. همچنین شوینده های ناحیه تناسلی خانم ها و دستمال کاغذی که تمییز نباشند از عوامل تشدید کننده اگزما هستند.

درمان اگزمای تناسلی

یکی از بهترین درمان ها برای اگزما پیشگیری است. به طور کلی بهتر است قبل از تماس هر چه با ناحیه تناسلی مانند انواع  لباس زیر، دستمال کاغذی و… مطمئن شوید کاملا تمیز و ضدعفونی شده باشند.

جنس لباس زیر نیز در ایجاد حساسیت های پوستی بسیار مهم است. اصولا جنس های پلاستیک و مواد دار باعث تشدید حساسیت های پوستی می شوند. بنابراین مهم است در استفاده روزانه و طولانی مدت حتما از شورت های نخی استفاده کنید. همچنین مرتب شورت خود را تعویض کرده و آن را بشویید.

همین طور رعایت کامل بهداشت، استفاده از شوینده هایی که موجب حساسیت برای پوست شما نشوند، می توانند از راه های پیشگیری اگزما باشند.

اما در صورت مشاهده علائم اگزما بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید. پزشک با معاینه و تشخیص اگزمای پوستی می تواند با تجویز کرم یا پماد به درمان اگزمای تناسلی اقدام نماید. عدم توجه به اگزما و عدم درمان اگزمای تناسلی می تواند بدن شما را با خارش و خشکی مواجه کند. این امر هم برکیفیت خواب و هم بر روابط جنسی تاثیر بدی دارد.

روش های تشخیص بیماری های پوستی دستگاه تناسلی

اول از همه تشخیص هر نوع بیماری اعم از انواع  بیماری های پوستی باید توسط پزشک اتفاق بیافتد. پس از تشخیص پزشک توصیه های درمانی و داروهای تجویز شده می تواند به درمان زودهنگام منجر شود.

فرایند تشخیص بیماری های پوستی دستگاه تناسلی توسط پزشک می تواند شامل مراحل زیر باشد:

معاینه فیزیکی: در بررسی فیزیکی هر گونه  زخم، جوش، زگیل، تبخال و هرگونه آسیب مانند قرمزی و ترشح به ‌وسیله پزشک بررسی می‌شود. همچنین پزشک بر اساس صلاحدید خود دیگر قسمت‌های پوست  بدن مانند بافت انگشتان که احتمال سرایت آلودگی به نقاط دیگر در آن  وجود داشته باشد را بررسی کرده و نوع بیماری پوستی تناسلی را تشخیص می دهد.

بررسی ترشحات دستگاه تناسلی: در این قسمت پزشک برای تشخیص بیماری ترشحات واژینال را بررسی می کند.

تشخیص از راه بیوپسی: یکی دیگر از راه های تشخیص بیماری های تناسلی بیوپسی و یا نمونه برداری توسط پزشک است. معمولا تشخیص بیماری پسوريازيس‌ و بیماری‌های قارچی از طریق بیوپسی و تکه‌برداری امکان‌پذیر است.

آزمایش خون:  برخی از بیماری های پوستی دستگاه تناسلی مانند سیفلیس از روش هایی مانند آزمایش خون قابل بررسی هستند.

در آخر

آشنایی با بیماری های پوستی دستگاه تناسلی همراه با رعایت نکات بهداشتی مانند استفاده از انواع شورت های نخی، تعویض و شست و شوی روزانه لباس زیر، عدم استفاده از شوینده های حساسیت زا، رعایت بهداشت جنسی و غیره می تواند به پیشگیری از بیماری های پوستی دستگاه تناسلی کمک زیادی کند. البته در صورت مشاهده علائم و ترشحات حتما برای معینه و تشخیص زودتر به پزشک مراجعه نمایید. چرا که تشخیص زودهنگام انواع بیماری ها، اعم از بیماری  های پوستی دستگاه تناسلی می تواند درمان راه تر و سریع تری را برای بیمار به همراه داشته باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدول اندازه گیری سایز استاندارد

جدول اندازه گیری سایز سوتین برند بارون کاپ B
اندازه روی سینه اندازه زیر سینه سایز
86-88 cm 68-72 cm 75
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 80
94-96 cm 78-82 cm
96-98 cm 78-82 cm 85
99-101 cm 83-87 cm
101-103 cm 83-87 cm 90
104-106 cm 88-92 cm
جدول اندازه گیری سایز سوتین اسفنجی
اندازه روی سینه (سانتی‌متر) اندازه زیر سینه (سانتی‌متر) سایز
82-84 cm 64-67 cm 75
84-86 cm 68-72 cm
86-88 cm 68-72 cm 80
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 85
94-96 cm 78-82 cm
سایز استاندارد دور کمر(CM) دور باسن(CM)
S ۶۴ تا ۷۴ ۹۱ تا ۹۸
M ۷۴ تا ۸۱ ۹۸ تا ۱۰۵
L ۸۱ تا ۸۸ ۱۰۵ تا ۱۱۲
XL ۸۸ تا ۹۸ ۱۱۲ تا ۱۲۰
2XL ۹۸ تا ۱۰۸ ۱۲۰ تا ۱۲۸
3XL ۱۰۸ تا ۱۱۸ ۱۲۸ تا ۱۳۶
 
جدول سایزبندی گن ساعت شنی
اندازه دور کمر ( چهار یا پنج انگشت بالای ناف) سایزبندی
60 – 65 cms XS
65 – 70 cms S
70 – 75 cms M
75 – 80 cms L
80 – 85 cms XL
85 – 90 cms XXL
90 – 95 cm XXXL

جدول اندازه گیری سایز استاندارد

جدول اندازه گیری سایز سوتین برند بارون کاپ B
اندازه روی سینه اندازه زیر سینه سایز
86-88 cm 68-72 cm 75
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 80
94-96 cm 78-82 cm
96-98 cm 78-82 cm 85
99-101 cm 83-87 cm
101-103 cm 83-87 cm 90
104-106 cm 88-92 cm
جدول اندازه گیری سایز سوتین اسفنجی
اندازه روی سینه (سانتی‌متر) اندازه زیر سینه (سانتی‌متر) سایز
82-84 cm 64-67 cm 75
84-86 cm 68-72 cm
86-88 cm 68-72 cm 80
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 85
94-96 cm 78-82 cm
سایز استاندارد دور کمر(CM) دور باسن(CM)
S ۶۴ تا ۷۴ ۹۱ تا ۹۸
M ۷۴ تا ۸۱ ۹۸ تا ۱۰۵
L ۸۱ تا ۸۸ ۱۰۵ تا ۱۱۲
XL ۸۸ تا ۹۸ ۱۱۲ تا ۱۲۰
2XL ۹۸ تا ۱۰۸ ۱۲۰ تا ۱۲۸
3XL ۱۰۸ تا ۱۱۸ ۱۲۸ تا ۱۳۶
 
جدول سایزبندی گن ساعت شنی
اندازه دور کمر ( چهار یا پنج انگشت بالای ناف) سایزبندی
60 – 65 cms XS
65 – 70 cms S
70 – 75 cms M
75 – 80 cms L
80 – 85 cms XL
85 – 90 cms XXL
90 – 95 cm XXXL