نحوه شست و شوی صحیح لباس زیر ( شورت و سوتین )

نحوه شست و شوی صحیح لباس زی

نحوه شست و شوی صحیح لباس زیر ( شورت و سوتین )

نحوه شست و شوی صحیح لباس زیر

در مورد شست و شوی لباس های زیر مانند انواع سوتین ها و شورت ها که در تماس مستقیم با پوست بدن هستند و بافتی حساس، ظریف، کشسان دارند باید دقت کردن. به خصوص اگر دارای ابزارهای اضافی باشند، چرا که شست و شوی نادرست آن ها می تواند علاوه بر این که به قابلیت کشسانی لباس زیر آسیب بزند و از عمر سوتین یا سینه بند یا شورت  بکاهد، می تواند باعث حساسیت های پوستی و عفونت شود.

از آن جا که انواع لباس زیر در تماس مستقیم با پوست بدن و اندام حساس بدن هستند، شست و شوی درست آن ها علاوه بر حفظ بهداشت فردی و جلوگیری از انتقال آلودگی ها به بدن اقتصادی نیز هست و به دوام بیشتر لباس، حفظ شکل ظاهری لباس زیر و دیرتر کهنه شدن آن ها کمک می کند.

بنابراین با توجه به اهمیت بالای شست و شوی صحیح  لباس زیر در این مطلب بر آنیم تا شما دوستان عزیز را با نحوه شست و شو سوتین ها و نکاتی در خصوص نحوه شست و شو شورت ها آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

نحوه شست و شوی سوتین یا همان سینه بند

از بهترین روش های شست و شوی لباس زیر، شست و شوی دستی با استفاده از مواد شوینده ملایم است. این مورد در خصوص سوتین های که دارای دوخت ظریف، بافت حساس و کششی به همراه قزن، قلاب، فنر، سگک و… هستند، مهم تر است.

معایب شست و شوی سوتین با ماشین لباس شویی  

نحوه شست و شوی صحیح لباس زیر

شست و شوی سوتین ها در ماشین لباس شویی می تواند باعث کاهش عمر دوام و کهنگی زودهنگام سوتین می‌شود که از این میان می توان به معایب زیر اشاره کرد:

1- شست و شوی ماشینی به دوخت سوتین ها آسیب زده یا  باعث بیرون زدن فنر یا سیم های به کار رفته در سوتین ها و از کار افتادن زودتر آن ها می شود.

2- شست و شوی ماشینی باعث پیچیده شدن لباس ها به بهم شده و با از بین بردن حالت کشسانی لباس زیر باعث خراب شدن شکل ظاهری، بدفرم شدن و کهنگی زودتر سوتین می شود . 

3- همین طور ابزاری مانند قزن، قلاب، سگک و… به کار رفته در سوتین ها در شست و شوی ماشینی  با گیر کردن به لباس های دیگر علاوه بر خرابی قلاب و… باعث آسیب به بافت لباس های دیگر داخل ماشین می شود.

با توجه به معایب عنوان شده اگر به دلیل گرفتاری های روزانه، کمبود وقت و مسائل دیگر تمایل به استفاده از ماشین لباس شویی برای شستن سوتین ها دارید به نکات زیر توجه کنید.

نکاتی در خصوص شست و شوی ماشینی سوتین ها که باید رعایت شود

1- غالب سوتین ها به غیر از سوتین های اسپرت دارای قزن یا قلاب برای باز و بسته شدن هستند. بهتر است قبل از شست و شوی سوتین ابتدا قزن یا قلاب سوتین خود را ببندید.

2- حتما از کیسه مخصوص شست و شوی لباس زیر یا کیسه شست و شوی مخصوص سوتین استفاده کنید و سوتین های خود را درون این کیسه های مخصوص شست و شو قرار داده و بعد آن ها را داخل ماشین لباس شویی قرار دهید؛ تا از درگیری سوتین ها با لباس های دیگر و انتقال آلودگی سایر لباس ها به سوتین کاسته شود.

3- از مواد شوینده ملایم استفاده کنید. اگر مواد شوینده قوی خوب آبکشی نشود، در بافت پارچه باقی می ماند و باعث حساسیت های پوستی مانند خارش و… می شود.

4-  از برنامه شست و شوی البسه حساس ماشین لباس شویی استفاده کنید. این برنامه دور چرخان آرام و کوتاه تری دارد که باعث می شود فشار کمتری به سوتین ها وارد شود و بافت آن آسیب کمتری ببیند.

5- سعی کنید سوتین ها را جدا از سایر لباس ها بشویید، اما اگر سوتین را همراه با لباس هایی دیگر در ماشین قرار دادید دقت کنید که پارچه سایر لباس ها  دارای وزن و بافت یکسان با سوتین ها  باشند. به طور مثال شلوارهای جین، حوله ها و بافت های مشابه، بسیار سنگین تر از لباس زیر هستند و نباید با لباس های سبکی مانند سوتین شسته شوند.  

نکته: می توان گفت شست و شوی سوتین ها در داخل کیسه های مخصوص شست و شو لباس زیر داخل ماشین لباس شویی با دور آرام می تواند شرایطی مشابه شست و شو دستی برای سوتین ها ایجاد کند.

نحوه شست و شوی صحیح لباس زیر

نحوه شست و شوی دستی سوتین ها

برای شست و شو دستی سوتین ها ، ابتدا سینک یا تشتی  را از آب ولرم پر کنید . سپس مواد شوینده ملایمی را داخل آب بریزید . تا کف کند . و سوتین خود را داخل آن بزارید . و به صورت آرام سوتین خود را بشویید . در صورتی که ناخن های شما بلند یا تیز  است . یا انگشتر و … در دست دارید .  بهتر است . از دستکش استفاده کنید تا تیزی ناخن، نگین ها و… به پارچه سوتین به خصوص سوتین های گیپوری گیر نکند.  و به آن آسیب نرساند.

لازم به ذکر است یکی از بهترین شوینده ها برای لباس زیر صابون یا پودر صابون است . از پودر لباس شویی هم می توان برای شستن سوتین  استفاده کرد.

بعد از شست و شو با مواد شوینده به طور کامل لباس زیر را آبکشی کنید تا ذرات مواد شوینده در بافت لباس زیر باقی نماند. چرا که باقی ماندن ذرات مواد شوینده داخل بافت لباس زیر  ، می تواند باعث حساسیت های پوستی ، خارش ، التهاب و… شود.

هرگز برای آبگیری سوتین آن را نچلانید. به جای این کار از حوله ای تمییز استفاده کنید و سوتین های شسته شده را روی حوله قرار دهید . تا آب آن گرفته شود.

برای خشک کردن سوتین ها آن را در فضای باز زیر نور مستقیم آفتاب قرار دهید. نور آفتاب برای از بین بردن آلودگی ها و میکروب ها  بسیار موثر و مفید است.

نکته: در خصوص شست و شوی سوتین های سیلیکونی ،  نیازی به شست و شو نداشته و می توانید . با دستمال های مرطوب و آنتی باکتریال  آنها را تمیز کنید.

نکاتی مهم در خصوص نحوه شست و شوی شورت

1- همان طور که در خصوص شست و شوی سوتین ها عنوان شد. بهترین روش شست و شوی شورت ها، شست و شوی دستی با آب ولرم  و مواد شوینده سبک و غیر معطر ، با روشی مشابه شست و شوی سوتین ها  در داخل تشت آب و شوینده است . از نکات مهم در خصوص شست و شوی شورت ها نیز آبکشی کامل آن ها است . طوری که مواد شوینده در داخل بافت پارچه باقی نماند . چرا که ذرات مواد شوینده باقی مانده در بافت شورت ها علاوه بر ایجاد حساسیت های پوستی ، خارش ، سوزش باعث التهاب و عفونت دستگاه تناسلی زنان می شود .

2- با توجه به تماس مستقیم شورت با اندام تحتانی بدن و  براساس تحقیقات انجام شده  ، هر لباس زیر می تواند . حاوی حدود یک‌‌دهم گرم مدفوع باشد . بنابراین  شورت ها  می توانند  . یکی از اصلی ترین منابع انتشار میکروب ها در فضاهای بسته و تاریک و مرطوب  باشند  . و در صورت قرارگیری در  محیط مرطوب ماشین لباس شویی ، به سرعت محیط ماشین را آلوده کرده  . که باعث می شود . در نوبت های بعدی شست و شو این آلودگی  به سایر لباس ها نیز انتقال پیدا کرده . و باعث تحریک پوستی و عفونت دستگاه تناسلی شود .

3- از طرفی دیگر قرارگیری شورت ها با سایر لباس ها در داخل ماشین لباس شویی باعث می شود . آلودگی های سایر لباس ها به شورت ها منتقل شده و باعث عفونت و التهاب دستگاه تناسلی زنان شود .

نکته:  بهتر است شست و شوی شورت ها را به صورت دستی انجام دهید . و از ماشین لباس شویی برای شستن شورت ها استفاده نکنید .

4- در صورت شست و شوی لباس زیر در ماشین لباس شویی علاوه بر این که از سبدهای مخصوص شست و شوی لباس زیر استفاده کنید . برای پیشگیری از ماندن احتمالی میکروب ها در محفظه ماشین لباس شویی ، توصیه شده است . پس از چندین بار شست و شوی لباس زیر در داخل ماشین لباس شویی ، یک بار ماشین را بدون لباس با مواد ضدعفونی کننده مخصوص ماشین روشن کنید . تا  از باقی ماندن میکروب ها در داخل ماشین لباس شویی و انتقال آن به سایر لباس ها جلوگیری کنید .

نحوه شست و شوی صحیح لباس زیر

نکاتی مهم در خصوص شست و شوی  لباس زیر

1- با توجه به ترشحات بدن ،  آلودگی های میکروبی در شورت ها ، همین طور مرطوب شدن آن ها بخاطر تعریق بدن یا  بعد از استفاده سرویس بهداشتی لازم است .هر روز شورت خود را عوض کنید . همین طور به دلیل  تعریق بدن هنگام انجام  فعالیت های روزمره و تعریق زیاد بدن در شب ها بهتر است . خانم ها  سوتین خود را نیز هر روز عوض کنند .

2- از آن جا که بعضی از سوتین ها و شورت ها دستورالعمل خاصی را برای شست و شو دارند .  به دستورالعمل شست و شو که بر روی برگه مشخصات لباس زیر ، خریداری شده قرار دارد . توجه کنید .

3- هرگز برای شست و شوی سوتین های سفید یا شورت های سفید  از مواد سفید کننده استفاده نکنید . چرا که مواد سفید کننده علاوه بر این که به بافت لباس زیر  آسیب می رساند . برای پوست بدن نیز خطرناک است . و می تواند باعث التهاب ، خارش ، عفونت های دستگاه تناسلی زنان و …  شود .

4- حتما بعد از خرید هر نوع لباس زیر اعم از شورت و سوتین قبل از استفاده آن را بشویید . چرا که در طی مسیری که لباس زیر از تولید کننده به فروشنده  می پیماید . تا به دست شما برسد .می تواند حاوی ویروس ها یا میکروب هایی باشد . که در صورت عدم شست و شوی لباس زیر قبل از استفاده ،  باعث حساسیت های پوستی ، عفونت ها و … می شود .

5- لباس های زیر زنانه  و لباس زیر مردانه را از هم جدا کرده و به صورت جداگانه بشویید  . با توجه به حساسیت دستگاه تناسلی زنان نسبت به مردان شست و شوی شورت مردان همراه با شورت زنان می تواند . باعث انتقال آلودگی به زنان و عفونت های دستگاه تناسلی شود .

نکته :همین طور  به مادران توصیه می شود . لباس زیر دختران و لباس زیر پسران خود را به صورت جداگانه بشویید . تا مانع از انتقال میکروب های لباس زیر یا عفونت های احتمالی لباس زیر  به هم شود .

در آخر

با توجه به تماس مستقیم انواع لباس زیر با پوست بدن، حساسیت های  دستگاه تناسلی  زنان و مردان، نظافت و پاکیزگی لباس زیر اعم از انواع سوتین ها،  شورت های زنانه و همین طور  شورت های مردانه  بسیار مهم است و باید جدی گرفته شود. بنابراین سعی کنید همیشه تعدادی بیشتر  شورت و سوتین تهیه کنید . تا بتوانید به صورت منظم لباس زیر خود را تعویض کنید . و نگران خشک شدن لباس زیر قبلی نباشید . علاوه بر این تعداد بیشتر لباس زیر و تعویض مرتب آن ها به دوام بیشتر لباس های زیر شما  و دیرتر کهنه شدن آن ها کمک می کند .

تعویض روزانه و شست و شوی صحیح  انواع لباس زیر اگر به صورت درست انجام شود  .علاوه بر حفظ بهداشت بدن و حفظ دوام لباس زیر ،  از حساسیت های پوستی و تجمع میکروب ها ، باکتری ها  ، قارچ ها  و بسیاری از عفونت های ادراری و عفونت های دستگاه تناسلی  جلوگیری می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدول اندازه گیری سایز استاندارد

جدول اندازه گیری سایز سوتین برند بارون کاپ B
اندازه روی سینه اندازه زیر سینه سایز
86-88 cm 68-72 cm 75
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 80
94-96 cm 78-82 cm
96-98 cm 78-82 cm 85
99-101 cm 83-87 cm
101-103 cm 83-87 cm 90
104-106 cm 88-92 cm
جدول اندازه گیری سایز سوتین اسفنجی
اندازه روی سینه (سانتی‌متر) اندازه زیر سینه (سانتی‌متر) سایز
82-84 cm 64-67 cm 75
84-86 cm 68-72 cm
86-88 cm 68-72 cm 80
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 85
94-96 cm 78-82 cm
سایز استاندارد دور کمر(CM) دور باسن(CM)
S ۶۴ تا ۷۴ ۹۱ تا ۹۸
M ۷۴ تا ۸۱ ۹۸ تا ۱۰۵
L ۸۱ تا ۸۸ ۱۰۵ تا ۱۱۲
XL ۸۸ تا ۹۸ ۱۱۲ تا ۱۲۰
2XL ۹۸ تا ۱۰۸ ۱۲۰ تا ۱۲۸
3XL ۱۰۸ تا ۱۱۸ ۱۲۸ تا ۱۳۶
 
جدول سایزبندی گن ساعت شنی
اندازه دور کمر ( چهار یا پنج انگشت بالای ناف) سایزبندی
60 – 65 cms XS
65 – 70 cms S
70 – 75 cms M
75 – 80 cms L
80 – 85 cms XL
85 – 90 cms XXL
90 – 95 cm XXXL

جدول اندازه گیری سایز استاندارد

جدول اندازه گیری سایز سوتین برند بارون کاپ B
اندازه روی سینه اندازه زیر سینه سایز
86-88 cm 68-72 cm 75
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 80
94-96 cm 78-82 cm
96-98 cm 78-82 cm 85
99-101 cm 83-87 cm
101-103 cm 83-87 cm 90
104-106 cm 88-92 cm
جدول اندازه گیری سایز سوتین اسفنجی
اندازه روی سینه (سانتی‌متر) اندازه زیر سینه (سانتی‌متر) سایز
82-84 cm 64-67 cm 75
84-86 cm 68-72 cm
86-88 cm 68-72 cm 80
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 85
94-96 cm 78-82 cm
سایز استاندارد دور کمر(CM) دور باسن(CM)
S ۶۴ تا ۷۴ ۹۱ تا ۹۸
M ۷۴ تا ۸۱ ۹۸ تا ۱۰۵
L ۸۱ تا ۸۸ ۱۰۵ تا ۱۱۲
XL ۸۸ تا ۹۸ ۱۱۲ تا ۱۲۰
2XL ۹۸ تا ۱۰۸ ۱۲۰ تا ۱۲۸
3XL ۱۰۸ تا ۱۱۸ ۱۲۸ تا ۱۳۶
 
جدول سایزبندی گن ساعت شنی
اندازه دور کمر ( چهار یا پنج انگشت بالای ناف) سایزبندی
60 – 65 cms XS
65 – 70 cms S
70 – 75 cms M
75 – 80 cms L
80 – 85 cms XL
85 – 90 cms XXL
90 – 95 cm XXXL