گن بعد از زایمان

گن لاغری بعد از زایمان

آیا استفاده از گن یا شکم بند  بعد از زایمان ، برای کوچک کردن شکم موثر است ؟

فواید استفاده از گن مخصوص یا شکم بند بعد از زایمان چیست ؟

از مشکلات بزرگ خانم ها بعد از زایمان بزرگ شدن شکم ، شل شدن عضلات شکم  و افتادگی پوست شکم است . که به نوعی اکثریت خانم ها بعد از زایمان با آن درگیر هستند . و می خواهند هر چه سریع تر به وزن قبل بارداری خود برگردند .

این که بارداری تغییراتی در اندام خانم ها ایجاد می کند . و بعد از زایمان نیز پوست شکم و عضلات شکم شل می شوند . امری طبیعی است . معمولا با تولد نوزاد اندازه دور شکم کاهش پیدا می کند . ولی تا مدت ها بخشی از چربی های شکم  در جای خود باقی می مانند .

اما نگران نباشید . ورزش کردن ، شیر دادن به نوزاد ، تقویت بدن استفاده از گن های بعد زایمان یا شکم بندها می تواند به تناسب اندام مادران کمک زیادی بکند .

اگر می خواهید با نحوه صحیح استفاده از گن یا شکم بند بعد از زایمان برای باز گرداندن فرم صاف شکم مثل قبل از بارداری خود آشنا شوید . با ما همراه باشید .

گن مخصوص بعد از زایمان

اگرچه باید بدانیم خونریزی طبیعی بعد زایمان  و شش هفته بعد از زایمان  در تخلیه محتویات رحم و کاهش وزن زنان تاثیر به سزایی دارد .اما همچنان بخشی از چربی های شکم  تا مدتی در جای خود باقی می مانند . پس برای باز گرداندن فرم شکم به شکل قبل از بارداری چه باید کرد ؟

اگر به عقب برگردیم . در گذشته ها ،  زنان برای رهایی از شکم شل و پوست افتاده ، و باز گرداندن فرم شکم به شکل قبل از بارداری ، بعد از زایمان با پارچه ای محکم شکم خود را می بستند . و به دختران خود نیز آموزش می دادند .که بعد از زایمان شکم خود را ببندند . اما امروزه  باگسترش صنعت لباس زیر و گن و تولید گن های متنوع بعد از زایمان ،  و رواج استفاده از گن باعث شده دیگر بستن شکم با پارچه جای خود را به بستن شکم با گن یا  شکم بند ها بعد زایمان بدهد .

استفاده از شکم بندها ها علاوه بر رها شدن از شر چربی های شکم باعث ، ثابت نگاه داشتن عضلات شکم ، اصلاح وضعیت بدن ، کاهش کمردرد  و حمایت شکم و لگن می شود . همین طور استفاده از گن ها و شکم بندهای مخصوص بعد از زایمان در جمع شدن پوست شکم و برگشت بدن به شکل و فرم قبل از بارداری بسیار موثر و مفید است .

نکاتی مهم در خصوص استفاده از گن های مخصوص یا شکم بند بعد از زایمان

بهترین زمان استفاده از شکم بند بعد از زایمان

همان طور که گفته شد . بستن شکم پس از زایمان به جمع شدن سریع تر شکم کمک زیادی می کند . اما یکی از نکات مهم در این باره ، استفاده صحیح و به موقع از شکم بندها یا گن ها است . چرا که استفاده زود هنگام از شکم بندها پس از زایمان مانع از خون رسانی مناسب و استراحت عضلات می شود . و  می تواند باعث تنبلی عضلات شکم شود . همین طور در صورت زایمان به صورت سزارین نیز می تواند به بخیه ها فشار بیاورد . و عوارض جانبی به دنبال داشته باشد .

جمع کردن شکم فوری بعد از زایمان

استفاده دیر از شکم بند هم نمی تواند . تاثیرات مناسب خود در جمع کردن شکم را داشته باشد . برخی معتقد هستند .  زمان مناسب برای استفاده از شکم بندها یا گن های مخصوص معمولا”  یک ماه بعد از زایمان است . برخی دیگر نیز معتقد هستند . اگر زایمان به صورت طبیعی باشد . می توان یک روز بعد از زایمان طبیعی از شکم بند استفاده کرد . که البته بهتر است در این باره با پزشک معالج خود نیز مشورت کنید .

نکته : یکی از نکات مهم که لازم است بدانیم . این است که استفاده از گن یا شکم بند چه بعد از زایمان و چه قبل از زایمان به تنهایی تاثیری در کاهش وزن شما ندارد . و برای رسیدن به تناسب اندام و وزن ایده آل و صاف کردن شکم  لازم است . شما علاوه بر استفاده از گن یا شکم بند تمرینات ورزشی را  نیز انجام دهید .

در این باره شما می توانید 6 هفته بعد از زایمان طبیعی و 8 هفته بعد از زایمان سزارین و البته با مشورت پزشک معالج خودتان ، برخی از نرمش های ورزشی را شروع کنید . اگر برای انجام نرمش ها ، از توان بدنی  خود آگاهی ندارید . می توانید با نرمش های ساده و دراز نشست شروع کنید . و سپس با افزایش قدرت بدنی به سراغ نرمش های سخت تر بروید . زیرا تا زمانی که چربی های اضافی بدن از بین نرود ماهیچه های جدید شما نمایان نمی شوند .

کاهش وزن بعد از زایمان

همین طور ،تحقیقات نشان داده که خواب کافی در کاهش وزن بعد زایمان موثر و مفید است .بنابراین سعی کنید . خواب مناسب و خواب نیم روزی خود را داشته باشید . تا علاوه بر خواب کافی ، توان بدنی لازم برای انجام تمرینات ورزشی  را داشته باشید .

سایز درست گن یا  شکم بند خود را تهیه کنید .

شکم بند سایز درست و صحیح  خود را استفاده کنید . تا باعث ایجاد حس ناراحتی و اذیت شما نشود . و بتوانید مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید. برای اطلاع از سایز گن می توانید به راهنمای سایزبندی انواع گن مجله هایزون مراجعه کنید .

در هنگام خرید به کیفیت گن یا شکم بند توجه کنید .

سعی کنید هنگام خرید گن مخصوص یا شکم بند بعد زایمان به کیفیت و استاندارد بودن آن توجه کنید . بهترین گن بعد از زایمان گن استانداردی است .که بتواند با اعمال فشار مطلوب و یکنواخت ، بدون این که فشاری به اندام داخلی بدن بیاورد . و بدون ایجاد درد باعث تخلیه مایع لنفی شکم شود .

همین طور  برای جلوگیری از حساسیت پوستی و کاهش رطوبت در ناحیه شکم ،  جنس گن هایی را تهیه کنید. که لایه داخلی آن ها از پارچه الیاف طبیعی “کتان ”  باشد . تا قابلیت تنفسی بالایی داشته باشد . و بتواند تعریق بدن را خارج کند . و از حساسیت پوستی و بیماری های پوستی جلوگیری کند .

مدت زمان استفاده از شکم بند

مدت زمان استفاده از شکم بند بعد زایمان برای جمع کردن شکم حداقل 9 هفته است . اما  بهتر است بدانیم در هنگام خواب نباید از گن یا شکم بند استفاده کنید .  زیرا استفاده از گن در هنگام خواب می تواند مانع از خون رسانی مناسب شود و به اندام داخلی بدن نیز فشار بیاورد . همچنین بستن گن درهنگام خواب و عدم گردش جریان هوا  می تواند محیط مناسبی رابرای رشد باکتری ها و قارچ ها ایجاد کند .

فواید استفاده از شکم بند

  • استفاده از شکم بند می تواند بر فرم ایستادن تاثیر بگذارد . و شکم و ستون فقرات را صاف کند  . و همین طور از درد کمر و ستون فقرات و گودی کمر بعد زایمان  جلوگیری کند.
  •  استفاده از شکم بند بعد از زایمان می تواند باعث ایجاد فشار به ناحیه شکم و رحم شود . و مانع از رشد سلول های چربی شود .
  •  ورزش کردن بعد از زایمان در زمان مناسب خود از جمله کارهایی است .که می تواند به کاهش وزن زنان کمک کند . ولی پوست افتاده شکم با ورزش کردن جمع نمی شود . یکی از سریع ترین راه ها برای جمع کردن پوست شکم ، استفاده از گن های مخصوص یا شکم بند بعد از زایمان است .
  • استفاد از گن یا شکم بند باعث ثابت نگاه داشتن عضلات شکم می شود . که می تواند از شل شدن و افتادگی عضلات شکم زنان جلوگیری کند .
  • استفاده از گن باعث فشار به رحم می شود .که می تواند از ورم رحم جلوگیری کند .
  •  بستن شکم بند بعد از زایمان می تواند . به کاهش درد ، ناراحتی های لگن  و تثبیت لگن کمک می کند .
  •  استفاده از گن یا شکم بند بعد از زایمان به بهبود جدایش شکمی کمک زیادی کرده و باعث می شود. زنان هر چه سریع تر به وزن و اندام قبل از دوران بارداری برگردند .
  • بر اساس مطالعات برخی  از مادران عنوان می کنند . که استفاده از شکم بندهای مخصوص بعد از زایمان به آن ها  کمک کرده است . تا مشکل جداشدگی ماهیچه های شکمی حل شود . و   ماهیچه های شکمی به شکل قبل از بارداری آن ها بر گردد
  • استفاده از شکم بند یا گن بعد زایمان باعث سریع تر جمع شدن شکم زنان ، تناسب اندام  و افزایش اعتماد به نفس آنان می شود .

انواع شکم بند یا گن های مخصوص بعد از زایمان

همه گن ها یا شکم بندهای بعد از زایمان یک مدل یا یک شکل نیستند . بلکه انواع مختلفی از این محصولات فشاری به صورت شکم بند ، شورت پادار ، شورت گنی ، گن یا شکم بند با قابلیت تظیم با سگک ، قزن یا چسب و موارد بسیار دیگر در درجات مختلف خیلی سفت ، متوسط و ضعیف وجود دارند . که به طور مثال می توان به نمونه های زیر اشاره کرد :

بیشتر شکم بندها دارای نوارهای پهن الاستیک با قابلیت تنظیم هستند . که از قسمت زیر دنده تا قسمت پایین باسن را می پوشانند . و با فشار آوردن متعادل به ناحیه شکم و رحم به کاهش ورم این نواحی کمک می کنند .این شکم بندها در انواع مختلفی در بازار وجود دارند .

شکم بند کشی با نوار چسب

این شکم بند طبی  دارای نوارهای پهنی هستند . که با استفاده از نوار چسب تعبیه شده  روی قسمت داخلی پارچه شکم بند قابل تنظیم هستند .این شکم بندها از قسمت زیر دنده تا  باسن را پوشش می دهند و روی شکم قرار گرفته و  به بافت شکم فشار می آورند .و مانع رشد سلول های چربی می شوند . این شکم بندهای کشی در دو نوع خیلی سفت تا متوسط طراحی شده اند  .و بیشتر  بعد از جراحی های شکم و سزارین مورد استفاده قرار می گیرند .

نوعی دیگر از شکم بندها یا گن های مخصوص بعد از زایمان با هدف فرم دهی بهتر به بدن شبیه به شورت و شورت پادار یا شلوارک طراحی شده اند . که سگک یا چسبی در قسمت زیرین این گن های شورتی وجود دارد . تا امکان استفاده از آن ها را در طول روز آسان تر  کند .

نکته : اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید . که طبق نظر پزشک نمی توانید از گن یا شکم بند بعد از زایمان خود استفاده کنید . نگران نباشید چرا که شما می توانید از تمرینات یوگا نیز برای کوچک کردن شکم خود بعد از زایمان بهره ببرید . در این باره پیشنهاد می شود مقاله یوگا و تاثیر آن بر شادابی ، سلامت و تناسب اندام زنان در مجله هایزون را مطالعه کنید .

در آخر

توصیه می شود خانم هایی که با روش سزارین نوزاد خود را به دنیا آورده اند . بعد از بهبود بخیه با مشورت پزشک معالج خود از شکم بند یا گن استفاده کنند . که معمولا بهبود بخیه ها بین 6 تا 8 هفته طول می کشد.

همین طور برای جلوگیری از عوارض احتمالی گن ها در طول روز به طور مداوم و در هنگام خواب  از گن استفاده نکنید . حتما سایز درست گن یا شکم بند خود را تهیه کنید . و هرگز از گن های بسیار تنگ که فشار زیادی به رحم وارد می کنند استفاده نکنید . زیرا استفاده از گن های بسیار تنگ می تواند باعث عوارضی همچون خون ریزی رحم شود .

با توجه به این که  کاهش وزن و تغییرات وزن  در ماه های اول  بعد از زایمان  در زنان زیاد است . حتما مرتب سایز گن یا شکم بند خود را چک کنید . و سایز درست گن خود  را به دست آورید .

برای آشنایی بیشتر با گن ها پیشنهاد می شود مقاله گن مجله هایزون و برای آشنایی با سایزبندی گن ها و انتخاب سایز درست گن   مقاله انواع گن های لاغری مجله هایزون را مطالعه نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدول اندازه گیری سایز استاندارد

جدول اندازه گیری سایز سوتین برند بارون کاپ B
اندازه روی سینه اندازه زیر سینه سایز
86-88 cm 68-72 cm 75
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 80
94-96 cm 78-82 cm
96-98 cm 78-82 cm 85
99-101 cm 83-87 cm
101-103 cm 83-87 cm 90
104-106 cm 88-92 cm
جدول اندازه گیری سایز سوتین اسفنجی
اندازه روی سینه (سانتی‌متر) اندازه زیر سینه (سانتی‌متر) سایز
82-84 cm 64-67 cm 75
84-86 cm 68-72 cm
86-88 cm 68-72 cm 80
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 85
94-96 cm 78-82 cm
سایز استاندارد دور کمر(CM) دور باسن(CM)
S ۶۴ تا ۷۴ ۹۱ تا ۹۸
M ۷۴ تا ۸۱ ۹۸ تا ۱۰۵
L ۸۱ تا ۸۸ ۱۰۵ تا ۱۱۲
XL ۸۸ تا ۹۸ ۱۱۲ تا ۱۲۰
2XL ۹۸ تا ۱۰۸ ۱۲۰ تا ۱۲۸
3XL ۱۰۸ تا ۱۱۸ ۱۲۸ تا ۱۳۶
 
جدول سایزبندی گن ساعت شنی
اندازه دور کمر ( چهار یا پنج انگشت بالای ناف) سایزبندی
60 – 65 cms XS
65 – 70 cms S
70 – 75 cms M
75 – 80 cms L
80 – 85 cms XL
85 – 90 cms XXL
90 – 95 cm XXXL

جدول اندازه گیری سایز استاندارد

جدول اندازه گیری سایز سوتین برند بارون کاپ B
اندازه روی سینه اندازه زیر سینه سایز
86-88 cm 68-72 cm 75
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 80
94-96 cm 78-82 cm
96-98 cm 78-82 cm 85
99-101 cm 83-87 cm
101-103 cm 83-87 cm 90
104-106 cm 88-92 cm
جدول اندازه گیری سایز سوتین اسفنجی
اندازه روی سینه (سانتی‌متر) اندازه زیر سینه (سانتی‌متر) سایز
82-84 cm 64-67 cm 75
84-86 cm 68-72 cm
86-88 cm 68-72 cm 80
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 85
94-96 cm 78-82 cm
سایز استاندارد دور کمر(CM) دور باسن(CM)
S ۶۴ تا ۷۴ ۹۱ تا ۹۸
M ۷۴ تا ۸۱ ۹۸ تا ۱۰۵
L ۸۱ تا ۸۸ ۱۰۵ تا ۱۱۲
XL ۸۸ تا ۹۸ ۱۱۲ تا ۱۲۰
2XL ۹۸ تا ۱۰۸ ۱۲۰ تا ۱۲۸
3XL ۱۰۸ تا ۱۱۸ ۱۲۸ تا ۱۳۶
 
جدول سایزبندی گن ساعت شنی
اندازه دور کمر ( چهار یا پنج انگشت بالای ناف) سایزبندی
60 – 65 cms XS
65 – 70 cms S
70 – 75 cms M
75 – 80 cms L
80 – 85 cms XL
85 – 90 cms XXL
90 – 95 cm XXXL