کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی

با پیشرفت های علم و تکنولوژی و ورود فناوری های جدید  ، یکی از محصولات بهداشتی تولید شده  برای زنان ، کاپ های قاعدگی یا یک فنجان کوچک بسیار انعطاف پذیر مناسب استفاده در دوران قاعدگی زنان به جای نواربهداشتی یا تامپون بوده است . که اگرچه در سال های اخیر در کشورهای مختلف توجه بسیاری از زنان را به خود جلب کرده است . اما  مدت زمان زیادی است که از تولید و عرضه آن ها به بازار می گذرد .

تاریخچه کاپ قاعدگی

در واقع اولین کاپ قاعدگی، مشابه نمونه های امروزی ، در سال ۱۹۳۷ توسط لِئونا چالمِرز ،  بازیگر آمریکایی، اختراع شد. کاپ قاعدگی اختراعی چالمِرز از جنس  لاتکس ساخته شده  بود. که  تولید آن به ‌دلیل کمیاب‌شدن لاتکس طی دوران جنگ جهانی دوم ادامه نیافت .

بعد ها  در سال 1987  تولید کاپ های قاعدگی  بر اساس ایده چالمرز توسط برند کیپر در آمریکا از نو آغاز شد . و به دنبال آن برندهای دیگر هم با این پیشرفت نوین همسو شدند و اقدام به تولید کاپ قاعدگی کردند .

اما  به دلیل تبلیغات بسیار کم کاپ قاعدگی ، خیلی از زنان که در نقاط دیگر جهان بودند . با این محصول بهداشتی آشنایی نداشتند . اما به مرور زمان و در حال حاضر با توجه به افزایش آگاهی و به دست آوردن آسان تر اطلاعات از اینترنت، آشنایی و استفاده از این محصول بهداشتی نیز در میان زنان رو به گسترش است .

استفاده قاعدگی به جای نوار بهداشتی
از کاپ قاعدگی به جای نوار بهداشتی استفاده کنیم ؟

کاپ قاعدگی یا فنجان قاعدگی چیست ؟

فنجان قاعدگی یا کاپ قاعدگی یک ظرف انعطاف پذیر است . که در دوران قاعدگی برای جمع آوری ترشحات قاعدگی و جلوگیری از نشت خون قاعدگی به لباس ، در داخل  واژن  قرار داده می شود .

این ابزار بر خلاف نوار بهداشتی یا تامپون خون را جذب نمی کند . بلکه خون خارج شده از رحم در دوران قاعدگی را جمع آوری می کند .

فنجان های قاعدگی عموما در دو اندازه بزرگ و کوچک تولید و به بازار عرضه می شوند .بیشتر فنجان های قاعدگی بدون رنگ و شفاف بوده اما فنجان های رنگی مانند صورتی یا بنفش و غیره نیز به بازار ارائه شده اند .

جنس فنجان یا کاپ قاعدگی

فنجان یا کاپ قاعدگی یک وسیله بهداشتی  از جنس سیلیکون پزشکی یا پرایمر یا لاتکس  قابل انعطاف است. که از دو بخش قیف و ساقه تشکل شده است . و به وسیله ساقه داخل مهبل قرار داده می شود .تا خون خارج شده از رحم را در دوران قاعدگی  جمع کند.

فنجان قاعدگی یا کاپ قاعدگی پس از هر دوره مصرف این قابلیت را دارد . که به آسانی از واژن خارج شود  ،  تخلیه شده و بعد از شستشو ،  مجدد قابل استفاده است .

روش استفاده از فنجان یا کاپ قاعدگی

برای قراد دادن کاپ قاعدگی در واژن ابتدا دست ها را با آب و صابون بشویید . چرا که آلودگی دست می تواند به داخل واژن منتقل شود . و باعث ایجاد عفونت شود . بعد لبه کاپ را با آب یا لوبریکانت چرب کنید . سپس فنجان  را با دست فشرده و لبه های فنجان را به هم بچسبانید . و آن را داخل واژن قرار دهید . مثل زمانی که از تامپون استفاده می کنید . کاپ هم باید چند سانتی متر زیر دهانه رحم قرار گیرد . در صورت قرارگیری درست  داخل واژن ، فنجان می تواند به خودی خود باز شود .  و به دیواره می چسبد . اما اگر فنجان خود به خود باز نشد . می توانید آن را یک دور با دست بچرخانید . تا کاملا باز شود . و در جای خود قرار گیرد .

اندازه کاپ قاعدگی

فنجان قاعدگی مایع خارج شده را داخل واژن جمع می کند. و مانع نشت آن به بیرون می شود . اما در صورت نشت خون هنگام استفاده از فنجان قاعدگی ، یا شما اندازه درست کاپ قاعدگی را انتخاب نکرده اید . و یا آن را به درستی داخل واژن قرار نداده اید .  زیرا قرار گرفتن نامناسب فنجان داخل واژن باعث می شود . فنجان به واژن نچسبد و باعث نشت خون شود .

با توجه به این که میزان خون ریزی در زنان متفاوت است .هر 4 تا 12 ساعت  بر اساس میزان خون ریزی یا حداقل دو بار در روز  می توانید . فنجان قاعدگی را خارج کرده ، آن را تخلیه کنید . و سپس با آب و صابون بشویید . و مجدد جای گذاری کنید . این در حالی است . که نیاز به تعویض تامپون هر 4 تا 8 ساعت یک بار است .بنابراین این ویژگی نیز  استفاده از کاپ ها را در طول شبانه روز  برای زنان  راحت تر کرده  است .

مدل نحوه استفاده از کاپ قاعدگی

نحوه بیرون آوردن کاپ قاعدگی

ابتدا دستان خود را با آب و صابون بشویید . سپس با انگشت اشاره و شصت ساقه کاپ را به آرامی بکشید تا به پایه برسد . ضربه ای کوچک به پایه بزنید  .تا آزاد شود .حالا کاپ را بیرون کشیده و سپس آن را تخلیه کنید .

نکته : یکی از نکات بسیار مهم در استفاده از کاپ های قاعدگی حفظ نظافت آن است  . بنابراین پس از هر دوره مصرف حتما فنجان قاعدگی را به مدت 5 دقیقه داخل آب جوش شست و شو دهید . تا برای استفاده در ماه بعدی عاری از میکروب باشد و محل رشد عوامل بیماری زا نشود .

روش های استریل که معمولاً برای بطری‌های نوزاد و تجهیزات پستان رایج بوده و مورد استفاده قرار می گیرد، برای استریل‌کردن کاپ قاعدگی نیز کاربرد دارد.  البته دستورالعمل‌ تمیز کردن فنجان در برندهای مختلف با هم متفاوت است .و مناسب است بر اساس دستورالعمل عنوان شده اقدام به تمییز کردن فنجان بکنید .

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی یا فنجان قاعدگی

 کم هزینه بودن کاپ قاعدگی

فنجان قاعدگی یک بار مصرف نیست و قابل شست وشو بوده .و  می توان تا 5 سال و در بعضی دیگر از برندها تا ده سال از آن استفاده کرد . بنابراین  نسبت به نوار بهداشتی یا تامپون مقرون به صرفه تر و کم هزینه تر است .

جلوگیری از بوی بد دوران قاعدگی

با توجه به این که فنجان قاعدگی مایع خارج شده از دهانه رحم را جمع می کند . و بر خلاف نواربهداشتی یا تامپون خون را در درون خود جذب نمی کند . بنابراین خون به صورت مایع داخل فنجان باقی می ماند و شکل نیمه انعقادی جذب را به خود نمی گیرد . بنابراین مانع ایجاد بو در دوران قاعدگی می شود .

امکان استفاده در مدت زمان بیشتری از شبانه روز

ظرفیت کاپ های قاعدگی با هم متفاوت است . اما به طور کلی گنجایش کاپ ها تقریبا سه برابر تامپون است . و این به این معنی است که شما در طول شبانه روز مدت زمان بیشتری می توانید از کاپ نسبت به تامپون استفاده کنید .

شورتکس نخی مدل چتر رنگی (مخصوص دوران قاعدگی) (پک دوتایی)

139000 تومان

شورتکس نخی مدل چتر رنگی (مخصوص دوران قاعدگی) (پک دوتایی)

89000 تومان

حراج!

شورتکس نخی فاق بلند مدل چتر بنفش

39000 تومان
جنس این محصول تمام نخ می‌باشد و همین ویژگی سبب…

راحتی در استفاده

کاپ قاعدگی در سایزها و انعطاف پذیری مختلف بر اساس آناتومی بدن زنان طراحی و ساخته می شود  .که باعث راحتی مصرف این محصول و ایجاد حس بهتر در زنان شده است .

 کاهش حساسیت

کاپ قاعدگی نسبت با تامپون یا نوار بهداشتی در کاهش حساسیت های پوستی موثر تر است . و مانع عرق سوز شدن و حس ناخوشایند در زنان می شود .

فنجان قاعدگی بر خلاف تامپون مانع از خشکی واژن می شود .

کاهش عفونت واژن

از آن جا که کاپ قاعدگی قابل شست و شو است . و پس از هر دوره استفاده می توان آن را داخل آب جوش قرار داد .بنابراین امکان تمییزی آن بیشتر بوده  و باعث کاهش عفونت های قارچی واژن می شود .

 کاهش دردهای قاعدگی

استفاده از کاپ قاعدگی به مرور زمان می تواند . به کاهش درد های شکمی دوران قاعدگی زنان کمک کند .

با جای گذاری صحیح کاپ قاعدگی در واژن می توانید . در دوران عادت ماهیانه بدون نگرانی و استرس  به راحتی به فعالیت های ورزشی و شنا بپردازید .

استفاده از کاپ قاعدگی امکان دوش گرفتن در دوران عادت ماهیانه بدون این که نگران نشت و بیرون زدن خون باشید . را لذت بخش تر می کند .

تولید زباله کمتر برای محیط زیست

با توجه به این که کاپ قاعدگی یک بار مصرف نیست .بنابراین مصرف آن نسبت به نواربهداشتی یا تامپون به میزان قابل توجهی پایین تر است . بنابراین تولید زباله کمتری هم برای محیط زیست پیرامون ما دارد .

امکان جمع آوری نمونه برای آزمایشات پزشکی

اگر به دلایل پزشکی نیاز به آزمایش خون خارج شده دوران قاعدگی باشد . فنجان قاعدگی گزینه ای مناسب برای جمع آوری نمونه دوران قاعدگی است . به طوری که حتی در بعضی از فنجان ها علامت های اندازه گیری وجود دارد .

تمایل بیشتر زنان در استفاده از کاپ قاعدگی

بر اساس یک سرشماری که در سال 2011 در کانادا “در خصوص تمایل زنان به استفاده و  جایگزینی فنجان های قاعدگی به جای تامپون در دوران قاعدگی ”  انجام شد . نتایج تحقیق  نشان داد که 91 درصد زنان به استفاده از فنجان قاعدگی متمایل تر بوده و آن را به دیگران هم توصیه می کنند .

انواع فنجان قاعدگی

کاپ قاعدگی بر اساس مواد اولیه به کار رفته ، اندازه و ظرفیت و شکل ظاهری در انواع مختلف تولید و به بازار ارائه شده اند .

جنس کاپ قاعدگی

به طور کلی مواد اولیه به کار رفته در ساخت  فنجان های قاعدگی سیلیکون پزشکی  است . اما در ساخت برخی از انواع فنجان نیز از مواد لاتکس یا پلاستیک منعطف استفاده می شود .

اندازه یا سایز کاپ قاعدگی

فنجان های قاعدگی در دو سایز کوچک و بزرگ و در بعضی برندها در سایز متوسط هم تولید شده اند .که انتخاب اندازه یا سایز بستگی به عواملی مانند سن ، میزان خون ریزی ، سابقه زایمان طبیعی ، دهانه رحم ، ظرفیت کاپ ، قدرت عضلات لگن و نظر پزشک  دارد .

اما به طور کلی اندازه کوچک کاپ قاعدگی برای زنان زیر 30 سال و زنانی که زایمان طبیعی نداشته اند . و اندامی لاغر دارند ، توصیه می شود . و اندازه بزرگ برای زنان بالای 30 سال ، زنانی که تجربه زایمان طبیعی داشته اند . و زنانی که وزن زیادی دارند . قابل استفاده می باشد .

ظرفیت کاپ قاعدگی

کاپ های قاعدگی با ظرفیت های مختلف تولید می شوند . که انتخاب ظرفیت کاپ به میزان خون ریزی دوران قاعدگی شما بستگی دارد . اگر میزان خون ریزی زیاد باشد . کاپ با گنجایش بیشتر توصیه می شود .

میزان انعطاف کاپ قاعدگی

کاپ های قاعدگی بر اساس میزان انعطاف یا سفتی در سه حالت محکم ، متوسط و نرم تولیده شده اند . که معمولا کاپ های سایز بزرگ سفت تر هستند . هرچه میزان انعطاف پذیری کاپ بیشتر باشد جای گذاری آن راحت تر است . اما باز شدن کاپ داخل واژن کمی دشوارتر است و برعکس.

شکل کاپ قاعدگی

به طور کلی فنجان های قاعدگی به صورت زاویه دار طراحی شده اند . اما در شکل بدنه و ساقه کمی با هم متفاوت هستند . دهانه کاپ ها هم می توانند از لحاظ شکل ظاهری و هم از نظر ضخامت با هم متفاوت باشند . برخی کاپ ها باریکتر و برخی دیگر پهن تر و گرد هستند . انتخاب شکل کاپ قاعدگی به راحتی استفاده کننده مرتبط است .

کاپ قاعدگی یک بار مصرف

بر اساس سلیقه های مختلف ،کاپ های قاعدگی یک بار مصرف نیز تولید شده اند  .که قابلیت شست و شو ندارند . و بعد از هر بار استفاده باید آن را خارج کرده و  دور بیاندازید.

قیمت کاپ قاعدگی

اگرچه قیمت کاپ قاعدگی نسبت به سایر محصولات بهداشتی یک بار مصرف مانند نوار بهداشتی یا تامپون ها بالاتر است . اما با توجه به این که فنجان قاعدگی قابلیت استفاده مجدد تا چندین سال را دارد . در مقایسه با سایر گزینه ها برای استفاده در دوران قاعدگی  در درازمدت مقرون به صرفه تر است .به عبارتی دیگر می توان گفت هزینه خرید یک سال پد بهداشتی یا تامپون جهت استفاده در دوران قاعدگی زنان  با خرید یک کاپ قاعدگی برابر است .ولی می توان از کاپ قاعدگی برای چندین سال استفاده کرد . بنابراین به این نتیجه می رسیم که کاپ قاعدگی از نظر اقتصادی به صرفه تر است .

در آخر

با توجه به این که شرایط بدنی زنان و حساسیت های قاعدگی آن ها  با هم متفاوت است . نمی توان نسخه واحدی را در خصوص  استفاده یا عدم استفاده از کاپ قاعدگی یا سایر محصولات بهداشتی  مانند نوار بهداشتی یا تامپون را برای همه عنوان کرد . اما می توان گفت : بهترین وسیله برای استفاده در دوران قاعدگی زنان آن چیزی است . که حساسیت کمتری ایجاد کرده و احساس راحتی بیشتری به شما می دهد . البته در خصوص استفاده از کاپ قاعدگی توصیه می شود :

اگر مشکل حساسیت به لاتکس ، مشکل عفونت مکرر واژن ، افتادگی رحم ،فیبروئیدهای رحمی ، اندومتریوز ، سقط جنین و غیره را دارید.  حتما بر اساس شرایط بدنی خود با پزشک مشورت کنید .

و همین طور هنگام استفاده از کاپ قاعدگی حتما بر اساس دستورالعمل برند سازنده نسبت به تمییز کردن فنجان بعد از هر بار استفاده اقدام نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدول اندازه گیری سایز استاندارد

جدول اندازه گیری سایز سوتین برند بارون کاپ B
اندازه روی سینه اندازه زیر سینه سایز
86-88 cm 68-72 cm 75
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 80
94-96 cm 78-82 cm
96-98 cm 78-82 cm 85
99-101 cm 83-87 cm
101-103 cm 83-87 cm 90
104-106 cm 88-92 cm
جدول اندازه گیری سایز سوتین اسفنجی
اندازه روی سینه (سانتی‌متر) اندازه زیر سینه (سانتی‌متر) سایز
82-84 cm 64-67 cm 75
84-86 cm 68-72 cm
86-88 cm 68-72 cm 80
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 85
94-96 cm 78-82 cm
سایز استاندارد دور کمر(CM) دور باسن(CM)
S ۶۴ تا ۷۴ ۹۱ تا ۹۸
M ۷۴ تا ۸۱ ۹۸ تا ۱۰۵
L ۸۱ تا ۸۸ ۱۰۵ تا ۱۱۲
XL ۸۸ تا ۹۸ ۱۱۲ تا ۱۲۰
2XL ۹۸ تا ۱۰۸ ۱۲۰ تا ۱۲۸
3XL ۱۰۸ تا ۱۱۸ ۱۲۸ تا ۱۳۶
 
جدول سایزبندی گن ساعت شنی
اندازه دور کمر ( چهار یا پنج انگشت بالای ناف) سایزبندی
60 – 65 cms XS
65 – 70 cms S
70 – 75 cms M
75 – 80 cms L
80 – 85 cms XL
85 – 90 cms XXL
90 – 95 cm XXXL

جدول اندازه گیری سایز استاندارد

جدول اندازه گیری سایز سوتین برند بارون کاپ B
اندازه روی سینه اندازه زیر سینه سایز
86-88 cm 68-72 cm 75
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 80
94-96 cm 78-82 cm
96-98 cm 78-82 cm 85
99-101 cm 83-87 cm
101-103 cm 83-87 cm 90
104-106 cm 88-92 cm
جدول اندازه گیری سایز سوتین اسفنجی
اندازه روی سینه (سانتی‌متر) اندازه زیر سینه (سانتی‌متر) سایز
82-84 cm 64-67 cm 75
84-86 cm 68-72 cm
86-88 cm 68-72 cm 80
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 85
94-96 cm 78-82 cm
سایز استاندارد دور کمر(CM) دور باسن(CM)
S ۶۴ تا ۷۴ ۹۱ تا ۹۸
M ۷۴ تا ۸۱ ۹۸ تا ۱۰۵
L ۸۱ تا ۸۸ ۱۰۵ تا ۱۱۲
XL ۸۸ تا ۹۸ ۱۱۲ تا ۱۲۰
2XL ۹۸ تا ۱۰۸ ۱۲۰ تا ۱۲۸
3XL ۱۰۸ تا ۱۱۸ ۱۲۸ تا ۱۳۶
 
جدول سایزبندی گن ساعت شنی
اندازه دور کمر ( چهار یا پنج انگشت بالای ناف) سایزبندی
60 – 65 cms XS
65 – 70 cms S
70 – 75 cms M
75 – 80 cms L
80 – 85 cms XL
85 – 90 cms XXL
90 – 95 cm XXXL