یوگا و زنان

تاثیر یوگا بر زنان

تمرینات یوگا و تاثیر آن بر شادابی ، بارداری و تناسب اندام زنان

مطمئنن همه ی ما تا به حال چیز هایی در مورد یوگا شنیده ایم . اما یوگا دقیقا چیست ؟
آیا یوگا برای سلامتی زنان مفید است ؟
آیا ارتباطی بین یوگا و کاهش وزن در زنان و تناسب اندام وجود دارد ؟
آیا یوگا در بهبود دوران بارداری زنان تاثیر گذار است ؟
آیا ادعاها در خصوص فواید یوگا برای زنان در بهبود مسائل فیزیکی مانند خواب ، کاهش وزن و مسائل ذهنی و روحی مانند کنترل احساسات ، شاد بودن .. درست است ؟
مطالعات بسیاری نشان داده که خانم هایی که یوگا کار می کنند . شادتر و با نشاط تر هستند . و طول عمر بیشتری دارند .

در این مقاله قصد داریم . در رابطه با یوگا و تاثیرات آن مطالبی را عنوان کنیم . و شما را بیشتر و عمیق تر با این ورزش اعجاب انگیز آشنا کنیم . و همین طور از فواید یوگا در کاهش وزن و بارداری زنان بگوییم . پس با ما همراه باشید .
تعریفی متفاوت و کوتاه از یوگا
اگر بخواهیم خیلی مختصر بگوییم . یوگا ایجاد تعادل و هماهنگی در بدن است . یا به عبارتی دیگر یوگا یک تکنیک ذهنی با تمرین تنفسی و حرکات فیزیکی است .

یوگا از کجا آمده ؟

باید گفت یوگا از سال های بسیار دور بوجود آمده است . و اطلاعات دقیقی در مورد زمان دقیق پیدایش آن موجود نیست . اما می دانیم تولد یوگا در هند باستان بوده است.
هندیان باستان از این ورزش برای نزدیک تر کردن خود به خدا استفاده می کردند . و این ورزش را نوعی مراقبه می دانستند . که به واسطه آن می توانستند . به سطوح جدید و بالاتری از آگاهی نسبت به جهان دست یابند .
همچنین هندیان باستان معتقد بودند . که یوگا بهترین راه برای درک خود یا ” خود شناسی ” است . و با انجام تمیرینات آن می توانستند . به تمرکز بالایی دست پیدا کنند .
در ریشه یابی کلمه یوگا نیز باید اشاره کرد .که این واژه در اصل ریشه ی واژه ی (یوج) بوده . که در زبان سانسکریت به معنی یگانگی است .
حال از صحبت پیرامون پیدایش و تاریخ یوگا فاصله بگیریم . و بیشتر به جنبه کاربردی آن بپردازیم .
کاربرد یوگا در بالا بردن کیفیت زندگی و شادابی ذهن
همانگونه که از معنی واژه یوگا ( یگانگی و یک پارچگی ) پیداست مهمترین ویژگی این ورزش ایجاد تعادل و یکپارچگی در جسم و روح شماست . اما منظورمان از این یکپارچگی چیست ؟
باید گفت یوگا باعث می شود که بین جسم و ذهن شما ارتباط و هماهنگی بیشتر و قوی تری به وجود آید . شاید این موضوع به نظرتان بی اهمیت جلوه کند . اما باید گفت که این هماهنگی تاثیر مستقیم و غیر قابل چشم پوشی بر روی بالا بردن کیفیت زندگی و شادابی شما دارد .
برای مثال خودتان را تصور کنید که عکس العمل ضعیف و کندی نسبت به شرایط محیطی و بیرونی دارید . و یا آنطور که باید متوجه مسائل نمی شوید و نمی توانید به درستی واکنش نشان دهید .یا در مقابل فشارهای زندگی شکننده هستید . خواهید دید که اینگونه زندگی بسیار سخت و تا حدودی نا ممکن است . حال واقعیت این است . که همگی ما مراتبی از ضعفی که در بالا گفته شد .را داریم و شاید بخاطر کم بودنش تا به حال متوجه آن نشدیم . خبر خوب اینکه با یوگا می توانید این ضعف ها را بهبود ببخشید .
برای مثالی دیگر به استرس ها و اضطراب هایی که این روزها همه ی ما را درگیر کرده فکر کنید . حال تصور کنید که راهی بود که بتوان به صورت طبیعی این تنش ها را از بین برد .
از طرفی دیگر زنان به دلیل سیستم باروی که دارند .در طول زندگی خود با مسائلی مانند تغییرات هورمونی ، دوران قاعدگی، بارداری، دوره پس از زایمان و یائسگی(برای زنان بالای ۵۰ سال) مواجه هستند . که تاثیرات شدیدی بر روحیه آنها دارد .بنابراین زنان بیشتر از مردان در معرض خطر مشکلات مربوط به سلامت قرار می‌گیرند .
اما خوب است اگر بدانیم یوگا برای بهبود سلامت قلب، کاهش علائم افسردگی ،کاهش استرس و اضطراب و از بین بردن دردهای مزمن دوران قاعدگی زنان تاثیر بسیار خوبی دارد . شاید بپرسید چطور پس بیاییم اول با فواید یوگا آشنا شویم .
به طور کلی از فواید یوگا برای زنان می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  •  ایجاد گردش خون بهتر
  •  کاهش تنش ، استرس و اضطراب ( ریلکس کردن ذهن و بدن )
  •  افزایش تعادل و تمرکز ذهن
  •  افزایش قدرت بدنی
  •  ایجاد ارتباط قوی بین مغز و بدن
  •  بهبود قدرت یاد گیری و افزایش حافظه
  • بهبود سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری ها
  • بهبود و یا درمان وسواس های ذهنی
  • کمک به کاهش وزن و تناسب اندام
  •  کمک به کوچک کردن شکم زنان بعد زایمان
  • بهبود دوران بارداری در زنان
  • بالا بردن کیفیت خواب و تنظیم ساعت بدن

البته مواردی که در بالا عنوان شد .بخش کوچکی از فواید این ورزش بود . اما همین موارد اندک کافی است . تا انگیزه لازم برای شروع این ورزش را در شما فراهم کند .


حراج!

نیم تنه اسپرت مدل پینک

79000 تومان
 

نیم تنه مدل اسپرت آدریانا لیما

109000 تومان

حراج!

لگ ورزشی مدل پارکور (سبز)

169000 تومان

ناگفته نماند با شروع یوگا نه تنها به روح و روان خود کمک شایانی کرده اید. بلکه باعث متعادل شدن وزنتان نیز می شوید .
پس به زنان توصیه می شود هرگز ورزش یوگا را دست کم نگیرید .
یکی دیگر از مسائلی که برای خانم ها مهم است. جوان ماندن و باطراوت ماندن است .
پس بهتر است بدانیم که یوگا از پیری زودرس جلوگیری می کند. پس اگر نگران بالا رفتن سنتان هستید . حتما به سراغ یوگا بروید .تا هم از پیری در امان بمانید ، هم طراوت جوانی خود را حفظ کنید . و هم امکان ابتلا به آلزایمر را در خود کاهش دهید .
یوگا و تاثیر آن بر بارداری زنان
یک راه عالی برای کاهش استرس زنان در دوران بارداری تمرینات یوگا است . به طور کلی می توان گفت یوگا هم برای مادران و هم برای جنین مفید است .
البته این نکته مهم است که قبل از انجام تمرینات یوگا لازم است . با توجه به شرایط بدنی خود با پزشک معالج خود مشورت کنید .

در دوران بارداری بدن زنان هورمونی به نام ریلاکسین تولید می‌کند . تا محیط بدن برای رشد جنین نرم و محیا شود. به همین دلیل زنان باردار انعطاف پذیری بیشتری در بدن خود احساس می کنند . ولی لازم است بدانید تمامی تمرینات یوگا مناسب دوران بارداری نیست . و ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد . پس بهتر است بعضی حرکات را انجام ندهید .
به طور مثال پرانایاما در یوگا ممکن است . در شما ایجاد سرگیجه کند . بنابراین آن را انجام ندهید . تا خطر ضعف بدنی شما کاهش یابد. همین طور برخی انواع یوگا مانند هاتا یوگا و بیکرام یوگا، سبب گرم شدن شکم می‌شوند. بنابراین از انجام آن‌ها نیز در دوران بارداری باید اجتناب کنید .
البته اگر دوران بارداری را به سه دوره سه ماهه تقسیم کنیم . با توجه به این که تغییرات بدنی نیز در این سه دوره متفاوت است . نوع تمرینات یوگا نیز قطعا برای هر دوره متفاوت است.
تحقیقات نشان داده خانم هایی که قبل از دوران بارداری در تمرینات یوگا شرکت می کردند .در سه ماهه اول بارداری هم با مشکل خاصی مانند خستگی ،تهوع ، ضعف بدنی غیره روبه رو نبوده اند .
سه ماهه دوم بارداری زمان مناسبی برای شرکت در کلاس های یوگا است . اما به شرطی که حرکاتی که باعث فشار به شکم می شود را انجام ندهید . و حتما با پزشک و مربی خود مشورت کنید .
سه ماهه سوم بارداری زمانی است . که شکم شما بزرگ شده است .پس در تمرینات خود نیازمند مراقبت بیشتری هستید . تا جنین داخل شکم احساس ناراحتی نکند .

تاثیر یوگا بعد از زایمان

شما می توانید با توصیه پزشک معالج خود ، شش الی هفت هفته بعد از زایمان طبیعی و کمی بیشتر بعد از سزارین وقتی خونریزی شما قطع شد . مجددا ” در تمرینات یوگا شرکت کنید .و از فواید یوگا برای کوچک کردن شکم بعد از زایمان بهره ببرید . یکی از بهترین ورزش ها برای کوچک کردن شکم بعد از زایمان تمرینات یوگا صبحگاهی است . که علاوه براین که می تواند به تناسب اندام و شرایط فیزیکی شما کمک کند . باعث نشاط و شادابی بدن نیز می شود .

تاثیر یوگا بعد از زایمان
تاثیر یوگا بعد از زایمان

انواع مختلف یوگا :

یوگا انواع و اقسام مختلفی دارد . که در پایین توضیح مختصری در مورد هر کدام عنوان می شود.

انواع یوگا :

1 _ یوگای وینیاسا :

این سبک از یوگا بیشتر به تقویت آمادگی ذهنی و روحی می پردازد . و برای تناسب اندام چندان کارآمد نیست.ولی به نشاط و شادابی شما کمک می کند .

2 _ یوگای هاتا :

سبک هاتا بیشترین تمرکز را بر روی افزایش میزان انعطاف پذیری بدن دارد . و تحرک در آن کم می باشد .

3 _ یوگای ترمیمی :

همانگونه که از نامش پیداست . این سبک کمک زیادی بر روی ریکاوری کردن بدن و کاهش درد های جسمی می کند . همچنین این سبک مناسب افرادی است که انعطاف پذیری خوبی ندارند و یا نیاز به بهبود عاطفی دارند . در کل این سبک باعث ترمیم شدن شما می شود . چه از لحاظ روحی و چه جسمی .

4_ یوگای آشتانگا :

این سبک از چند حرکت تشکیل شده که مدام پشت سر هم انجام می شوند . از ویژگی های این سبک می تواند به ایجاد نظم بیشتر در زندگی و همچنین تقویت سیستم گوارشی اشاره کرد .

5_ یوگای بیکرام :

نام این این سبک از یوگا از فردی که آن را ساخته گرفته شده است . یوگای بیکرام در اتاقی گرم انجام می شود و در آن تحرک زیادی وجود دارد . برای همین اگر به دنبال کاهش وزن هستید یوگای بیکرام به شما پیشنهاد می شود . چون همانطور که اشاره شد تحرک زیادی دارد. و باعث عرق کردن شما می شود و همچنین باعث سم زدایی در بدنتان می گردد .
لازم است بگوییم . سبک بیکرام پر طرفدارترین سبک از یوگا می باشد. به خصوص در کشور های غربی .

6_ یوگای داغ :

بسیار نزدیک به یوگای بیکرام است و محیط تمرین در آن بایستی گرم باشد . همچنین این سبک برای زوج هایی که نیازمند ارتباط بهتر و قوی تر با هم هستند . موثر است .

7_ یوگای آینگار :

تمرکز یوگای آینگار بر روی شناخت سیستم و آناتومی بدنتان می باشد و تمرینات آن نسبت به سایر یوگا ها از لحاظ زمانی طولانی تر است . پس با انتخاب این سبک نیازمند صرف زمان بیشتری خواهید بود . این سبک طرفدار چندانی ندارد .

8 _ یوگای کریا :

یوگای کریا را می توان یوگای اصیل معرفی کرد . هدف این سبک دستیابی به وحدانیت و یکپارچگی ا ست و می توان گفت این سبک از یوگا نوعی مراقبه است . اگر به دنبال روشن بینی و وحدت وجود هستید .باید این سبک را پیش بگیرید هر چند تقریبا منابع درخور و اصیلی در مورد این سبک وجود ندارد .

این ها انواعی مختلفی از یوگا بود که کلیتی از آن به شما ارائه شد .
حالا نوبت شماست که به تناسب آنچه در سر دارید سبک خود را انتخاب کنید .

اگر برای تناسب اندام به سراغ یوگا می روید بهترین و تاثیر گذار ترین سبک ، سبک بیکرام می باشد . و همین موضوع باعث شده که این سبک طرفداران زیاد و گسترده ای داشته باشند .
در پایان
از آن جا که یکی از نگرانی های بسیار جدی در زنان تغییرات هورمونی و ایجاد افسردگی و روحیه حساس دردوران قاعدگی و دوران بعد از زایمان است .یوگا با ایجاد تعادل در ذهن و جسم و همین طور یک تکنیک ذهنی با تمرین تنفسی و حرکات فیزیکی می تواند در کاهش اضطراب ، استرس و تنش های زنان بسیار تاثیر گذار باشد . تمرینات یوگا می تواند در کاهش دردهای دوران قاعدگی و دردهای زایمان نیز موثر باشد .
بنابراین با توجه به روحیه و شرایط حساس زنان به دلیل سیستم بدنی متفاوت تر از مردان توصیه می شود . خانم ها برای کاهش افسردگی ، استرس و تنش های ناشی از دوران قاعدگی ، بارداری ، زایمان و غیره… و تجربه زندگی شادتر برای خود و کودکان در تمرینات یوگا شرکت کنند. و ساعاتی را برای تمرکز ، تقویت و سلامت روحیه و جسم خود بگذارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدول اندازه گیری سایز استاندارد

جدول اندازه گیری سایز سوتین برند بارون کاپ B
اندازه روی سینه اندازه زیر سینه سایز
86-88 cm 68-72 cm 75
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 80
94-96 cm 78-82 cm
96-98 cm 78-82 cm 85
99-101 cm 83-87 cm
101-103 cm 83-87 cm 90
104-106 cm 88-92 cm
جدول اندازه گیری سایز سوتین اسفنجی
اندازه روی سینه (سانتی‌متر) اندازه زیر سینه (سانتی‌متر) سایز
82-84 cm 64-67 cm 75
84-86 cm 68-72 cm
86-88 cm 68-72 cm 80
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 85
94-96 cm 78-82 cm
سایز استاندارد دور کمر(CM) دور باسن(CM)
S ۶۴ تا ۷۴ ۹۱ تا ۹۸
M ۷۴ تا ۸۱ ۹۸ تا ۱۰۵
L ۸۱ تا ۸۸ ۱۰۵ تا ۱۱۲
XL ۸۸ تا ۹۸ ۱۱۲ تا ۱۲۰
2XL ۹۸ تا ۱۰۸ ۱۲۰ تا ۱۲۸
3XL ۱۰۸ تا ۱۱۸ ۱۲۸ تا ۱۳۶
 
جدول سایزبندی گن ساعت شنی
اندازه دور کمر ( چهار یا پنج انگشت بالای ناف) سایزبندی
60 – 65 cms XS
65 – 70 cms S
70 – 75 cms M
75 – 80 cms L
80 – 85 cms XL
85 – 90 cms XXL
90 – 95 cm XXXL

جدول اندازه گیری سایز استاندارد

جدول اندازه گیری سایز سوتین برند بارون کاپ B
اندازه روی سینه اندازه زیر سینه سایز
86-88 cm 68-72 cm 75
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 80
94-96 cm 78-82 cm
96-98 cm 78-82 cm 85
99-101 cm 83-87 cm
101-103 cm 83-87 cm 90
104-106 cm 88-92 cm
جدول اندازه گیری سایز سوتین اسفنجی
اندازه روی سینه (سانتی‌متر) اندازه زیر سینه (سانتی‌متر) سایز
82-84 cm 64-67 cm 75
84-86 cm 68-72 cm
86-88 cm 68-72 cm 80
89-91 cm 73-77 cm
91-93 cm 73-77 cm 85
94-96 cm 78-82 cm
سایز استاندارد دور کمر(CM) دور باسن(CM)
S ۶۴ تا ۷۴ ۹۱ تا ۹۸
M ۷۴ تا ۸۱ ۹۸ تا ۱۰۵
L ۸۱ تا ۸۸ ۱۰۵ تا ۱۱۲
XL ۸۸ تا ۹۸ ۱۱۲ تا ۱۲۰
2XL ۹۸ تا ۱۰۸ ۱۲۰ تا ۱۲۸
3XL ۱۰۸ تا ۱۱۸ ۱۲۸ تا ۱۳۶
 
جدول سایزبندی گن ساعت شنی
اندازه دور کمر ( چهار یا پنج انگشت بالای ناف) سایزبندی
60 – 65 cms XS
65 – 70 cms S
70 – 75 cms M
75 – 80 cms L
80 – 85 cms XL
85 – 90 cms XXL
90 – 95 cm XXXL